Sør-Amerikas frigjøringshelt i en nisje på Blindern

I en nisje i korridoren i 10. etasje i Niels Treschows hus står Simon Bolivar.  Bysten er en gave  fra Venezuelas ambassade.  Det er ekstra spesielt nå med Venezuela i nyhetsbildet, skriver Ulla Uberg i kunstspalten.

 AKTUELT KUNSTVERK: Sør-Amerikas frigjøringshelt Simon Bolivar står i en nisje i 10. etasje i Niels Treschows hus. Kunstneren er ukjent, men kunsverket er gitt til UiO av Venezuelas ambassade. 

Foto: © UiO / Arthur Sand

I en nisje i korridoren i 10. etasje i Niels Treschows hus står Simon Bolivar. Bysten i bronse er tredd ned på en tilpasset sokkel. Arbeidet er forseggjort. På skiltet står det at bysten er en gave fra Venezuelas ambassade. Det er ekstra spesielt nå med Venezuela i nyhetsbildet.

Men det står mer på skiltet. «Frigjører av Colombia, Ecuador, Peru og Venezuela. Grunnlegger av Bolivia». Det sies at Simon Bolivar (1783-1830) er den historiske skikkelsen det er flest statuer av i verden. Jeg vet ikke om det er sant. Men med enkle søk på nettet, dukker han opp overalt på kloden. Det er ufattelig alle de små og store stedene med en Bolivarplass eller -gate. Og de fleste plassene har en skulptur av helten.

Han er først og fremst helten fra sør-amerikanske lands frigjøringskamp mot Spania. Men han er også et mer generelt frihetssymbol. Mange steder er han fremstilt i militæruniform til hest. Andre steder mer som en kappekledd tenker, som for eksempel statuen i Berlin.

Og svært ofte er kunstneren ukjent. Det er i den tradisjonen Bolivar på Blindern står i. Bysten er usignert. Kamp og krig er erstattet med tenksom ro. Uniformen er byttet ut med en kappe holdt sammen av en spenne. Blikket er himmelvendt, slik vi kjenner det fra senantikke romerske keiserportretter. Dette er den opphøyde helten som skuer inn i evigheten. Også denne utgaven finnes på mange Bolivar-plasser i Latin-Amerika.

Det er ikke kjent når Simon Bolivar-bysten ble gitt til universitetet. Kanskje dukker de opplysningene opp en gang. Men med dagens hendelser har bysten fått ny aktualitet. Verden er mangfoldig, og Universitetet i Oslos kunstsamling er det samme.

 

 

 

 

 

Foto:

© UiO / Arthur Sand

 

Emneord: Kunst, Latin-Amerika Av Ulla Uberg, UiOs kunstsamling
Publisert 4. mars 2019 10:00 - Sist endra 4. mars 2019 10:00
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere