Lyder Brun

Portrettet viser teologiprofessor Lyder Brun. Det er et fascinerende portrett, synes Ulla Uberg ved UiOs kunstsamling.

TEOLOGISK PORTRETT: Teologiprofessor Lyder Brun portrettert av Johan Nordhagen.

Foto: © UiO / Arthur Sand

Det var mange meninger om portretter sist høst, særlig om et bestemt rektorportrett. Det er interessant at denne motivgenren har vært så mye omtalt. Som regel lever den sitt lavmælte erindringsliv i stillhet. Som for eksempel i Domus Theologica. Der henger det flere portretter.

Det er på tide å hente fram ett av disse.

Lyder Brun (1870-1950) var professor i teologi ved Det teologiske fakultet i over 40 år. Han sto for en moderat, liberal teologi og var en aktiv foreleser og foredragsholder. Det er slik han er gjengitt av Johan Nordhagen (1856-1956) i 1927. Portrettet var en gave til fakultetet fra venner og elever av Brun.

Det er et fascinerende portrett. Bildet er bygd opp av tre plan sett direkte forfra: talerstol, person og nøytral bakgrunn. Det har en sterk flatekarakter om det ikke var for høyrearmen. Den er viktig både for komposisjonen og innholdet. Den bøyde armen lager rom foran Brun og den forteller om hva som skjer. Brun holder lorgnetten mellom fingrene og ser ut mot tilhørerne. Blikket vårt styres av kunstneren mot hånden og hodet. Fra talerstolen med grønt klede og messingknotter ledes blikket via gullkjedet til ringen og lorgnetten. Derfra er veien kort til ansiktet og den flotte barten. Kunstneren har tatt bevisste valg i denne vandringen. Nordhagen er mest kjent som grafiker med stor betydning for norsk kunstgrafikk. Men han malte også mange portretter. Dette er et av de mer interessante. Vi fanges av kunstnerens valg slik Bruns tilhørere lyttet til ordene hans.

 

Emneord: Kunst Av Ulla Uberg ved UiOs kunstsamling
Publisert 2. jan. 2018 11:13 - Sist endret 2. jan. 2018 11:13
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere