Fru Justitia

Nordisk institutt for sjørett har en visuell historie som er videreført i rehabiliterte lokaler. Glassfeltet med Justitia er det blitt veggobjekt sammen med 2 andre arbeider av Benny Motzfeldt (1909–1995).

Vestfløyen i Domus Media i sentrum er totalrenovert. Slikt arbeid påvirker også kunstsamlingen. Kunst som tilhører et miljø, må finne ny plassering for bevaring og kontinuitet.

Nordisk institutt for sjørett har en visuell historie som er videreført i rehabiliterte lokaler. Instituttets lokaler ble tidligere kalt «Mahogniavdelingen». Mahogni gikk igjen både på dører og møbler, og det rammet inn glasskunst av Benny Motzfeldt (1909–1995). Mahognien er borte og veggene er malt i kraftige, lyse farger. Glassfeltet med Justitia var opprinnelig innfelt over en dør. Nå er det blitt veggobjekt sammen med 2 andre arbeider av Motzfeldt.

Disse glassfeltene er fjernt fra hennes kreative kunstglassarbeider. Men Motzfeldt startet som tegner og i 1936 debuterte hun på Høstutstillingen. Først i 1955 skjedde hennes første møte med glass. Da ble hun ansatt ved Christiania Glassmagasin for å tegne dekor til sandblåsing og gravering. Glassfeltene ved UiO står i den sammenhengen. De er selvstendige arbeider fra starten av Motzfeldts glasskarriere.

Justitia fremstilles som havfrue, naturlig for en gudinne i et maritimt miljø. Bølgende linjer gir assosiasjoner til hav og vind. Med bind for øynene, vekt og sverd er hun gjenkjennelig. At hun har loddvekt og ikke skålvekt er nok en kunstnerisk frihet fra Motzfeldts side. Det kan stå som symbol på den kreative fantasien hun beholdt gjennom hele sin karriere som glasskunstner. 

Publisert i papirutgave nr. 1, 2015

 

 

Av Ulla Uberg / UiOs kunstsamling
Publisert 14. jan. 2016 16:03 - Sist endra 14. jan. 2016 16:03
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere