Reglene for eksamen skal også tydeliggjøres, forteller viserektor for utdanning Bjørn Stensaker.
– De nåværende reglene er klare, men vi ser at ChatGPT kan medføre noen uklarheter om for eksempel bruk under hjemmeeksamen, sier han.
Gruppa som ser på dette, er satt sammen av representanter fra studieavdelingen og jurister. Planen er at de snart skal komme med forslag til nye retningslinjer.
– Ikke forbudslinje
Stensaker mener ChatGPT kan være nyttig i ulike sammenhenger for studentene, men samtidig er han opptatt av at tekstene som leveres skal være studentenes egne.
– Vi skal ikke legge oss på en forbudslinje. Jeg ser at ChatGPT kanskje kan ha en rolle på hjemmeeksamener, sier han, og utdyper:
– På samme måte som når man leser en bok, kan man la seg inspirere av hvordan boken strukturerer stoffet. Men teksten skal være laget av studentene selv. Her er det viktig å tydeliggjøre grenseoppgangene, sier han.
Han påpeker at universitetet har et ansvar for at karakterene fortsatt er et godt mål på hva studentene kan.
Vurderer eksamensformer
Fordi flere fagmiljøer ønsker skoleeksamener i år, er også administrasjonen i gang med å se på hvordan eksamenslokalene i Silurveien kan brukes mer effektivt.
– Silurveien er jo i utgangspunktet ganske full, så skal vi få til økt fleksibilitet der kan det blant annet handle om at eksamener må være kortere. Alternativt kan det handle om at eksamensperioden må utvides i begge ender, sier Stensaker.
Samtidig er han opptatt av at studentene må bli vurdert på flere måter, og at det er viktig å bruke flere vurderingsformer enn skoleeksamen.
– Det er trist hvis KI fører til at vi ender med å bare vurdere studentene gjennom skoleeksamener. Vi må ha fokus på at ferdigheter og kompetanse kan og bør måles på ulike måter – for eksempel gjennom muntlige eksamener og gruppeeksamener hvor man jobber sammen med andre, sier han.
På lengre sikt vil administrasjonen jobbe med å se på blant annet eksamensformer.
– Vi vil ganske sikkert se en ganske rivende utvikling, og her må vi ha et langsiktig kompetanseutviklingsarbeid gående for å se hvilken betydning det har for både undervisning, eksamen og tilbakemeldinger, sier Stensaker.
Tester plagiatkontroll
I studieadministrasjonen er det også etablert en gruppe som skal se på hvordan man kan bruke eksisterende verktøy for plagiatkontroll til å avdekke ulovlig bruk av ChatGPT.
– Her er det gjort litt ulike funn. Noen mener tekster produsert av ChatGPT kan avdekkes med eksisterende verktøy, mens andre mener det er vanskelig. Derfor gjør vi en liten jobb for å finne ut hva som er mulig å gjøre med eksisterende verktøy for plagiatkontroll, sier Stensaker.
Han sier imidlertid at UiO ikke legger store ressurser i dette, siden det trolig vil være vanskelig å holde tritt med utviklingen innen chatbot-teknologien.
• Les mer om kunstig intelligens ved UiO:
Pedagogikkprofessor: – Chatboter er en ressurs som studentene må øve seg på å bruke
Logg inn for å kommentere
Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere