Museumsfotograf på UiO har gått berserk

Lill Ann Chepstow-Lusty har de siste årene levd et dobbeltliv. Noen dager har hun tedd seg som en ganske seriøs museumsfotograf. Andre dager har den elleville, eksentriske og fullstendig gale Log Lusty Lady dukket opp. 

TØFF I PYJAMAS: Log Lady Lusty, alias Lill-Ann Chepstow-Lusty, har mange personligheter. Her er hun gjengleder. 

Foto: Lill-Ann Chepstow-Lusty

Mens Lill-Ann Chepstow-Lusty i jobben på Kulturhistorisk museum er den som står bak kameraet, har hun i sitt siste prosjekt som kunstner, stort sett overlatt fotograferingen til andre.

Resultatet er blitt boken "Log Lady Lusty", som Lill-Ann Chepstow Lusty, alias Log Lady Lusty, omtaler som sitt galeste og mest anarkistiske prosjekt noensinne. 

Performancekunst

Som fotograf er Lill-Ann Chepstow-Lusty kjent for iscenesatte fotografier og selvironiske selvportretter. I boken Log Lady Lusty har Chepstow-Lusty trådd over en ny grense. Her handler det like mye om performancekunst.

– I begynnelsen var det litt pinlig å gå rundt i pyjamas, men etter hvert merket jeg at jeg begynte å oppføre meg og føle meg som Log Lady Lusty, en eksentrisk og hemningsløs dame uten skam og blygsel. Det er morsomt at jeg som aldri har vært spesielt glad i performance, er blitt en performance kunstner, kommenterer Chepstow-Lusty.

Humoren og ironien som kjennetegner mye av kunsten hennes, er i aller høyeste grad til stede i boken. Det er også Chepstow-Lustys skarpe blikk for trender i samtiden, selv om kunstneren selv bedyrer at det slett ikke ligger noen dypere tanker bak prosjektet.

Den britiske avisen The Times of Eastbourne beskriver boken som “a mordantly funny, vividly compelling, and irresistibly readable tabloid portrait of our current era”.

Den norske kunstkritikeren Kjetil Røed, har litt mer blandede følelser for prosjektet, og kaller det en punkete, til dels irriterende, koronafantasi.

Humor i koronaens tid

– Prosjektet startet lenge før pandemien rammet oss, påpeker Chepstow Lusty.

– Men jeg har levd et liv litt som en einstøing i mange år, bemerker hun og forteller om den enkle hytta på Sørlandet uten strøm og innlagt vann hvor hun helt siden barndommen har tilbrakt mesteparten av sommeren. Der hugger hun mye ved, og beskrivelsen Log Lady er i den forstand ganske passende.

– Er du mye alene, er det lett å bli litt eksentrisk, og jeg er ofte alene på hytta. Der går jeg rundt i kroks og pyjamas, og det er ingen å pynte seg for og ingen som bryr seg.  Så kom koronaen, og det ble flere av oss som fikk  tid til å leve ut våre sære sider. Alt falt på plass med koronaen, konstaterer hun.

Da strenge koronarestriksjoner stoppet museumsfotografen Lill-Ann Chepstow-Lusty fra å reise på hytta, var det liten sympati å spore hos Log Lady Lusty.

 “If I can kick you it means you are too close” var mottoet til Log Lady Lusty som lokalpatriot og en av de argeste tilhengerne av hytteforbudet.

Men Log Lady Lusty har en rekke personligheter. Som aktivist er hun politisk ukorrekt, som filantrop er hun også litt tvilsom.

Log Lady Lusty´s barndomsidol er BBC-karakteren Jim´ll Fix It, den nå vanærede kjendisen Sir Jimmy Savile. Hvilke intensjoner ligger det egentlig bak Log Lady Lustys innsats for the Brittle Bone Society, den britiske organisasjonen for personer med arvelig beinskjørhet?

LOG LADY LUSTY SOM FILANTROP: Photographed with friend Marcus, a long time sufferer, proudly showing off his balls for charity.

Marcus er en god venn, kommenterer Chepstow Lusty. Bildet er det hennes samboer som har tatt.

– Hun hater å fotografere og nekter å ta mer enn to bilder av hvert motiv, forteller Chepstow-Lusty.

Andre bilder er tatt av tilfeldige tilstedeværende og forbipasserende. Fotografiet av milliardæren Log Lady Lusty på Harrods Champagne Bar er det en av bartenderne som står bak.  

– Jeg gikk rundt i Londons mest fasjonable strøk i mitt Log Lady Lusty-antrekk, og jeg oppdaget at det handler mer om uttrykk og holdning enn om påkledning. Er du rik og eksentrisk, kan du slippe unna med nesten hva som helst, konstaterer Chepstow-Lusty.

LOG LADY LUSTY SOM MILLIARDÆR: Bildet på Harrods Champagne bar i London er det en av bartenderne som står bak

Det handlet også om holdning og ansiktsuttrykk da kuratoren Log Lady Lusty poserte med kunstnerduoen Gilbert og George.

- Det bildet måtte jeg anstrenge meg ganske mye for å få, røper hun.

Før utstillingen på Astrup Fearnley museet i 2019, utlyste museet en fotokonkurranse på Instagram hvor vinnerne fikk møte paret på åpningen.

Jeg sendte inn ett bilde og ble heldigvis en av vinnerne som fikk innpass, forteller Chepstow Lusty.

På utstillingen grep hun fatt i den anerkjente fotografen Bård Ek som viste seg å være til stede, og ba ham forevige henne sammen med kunstnerduoen. Det viktigste er at jeg ser arrogant ut, instruerte hun. Her skulle det være Gilbert og George som fikk æren av å bli fotografert sammen med Log Lady Lusty, og ikke omvendt.

PÅ KUNSTUTSTILLING: Eccentric billionaire business mogul and art pimp, Log Lady Lusty was spottet last night catching up with old friends Gilbert and George.

Anstrenge seg litt måtte hun også for å få lov til å posere med en motorsykkelgjeng i England.

– Jeg brukte noen dager på å bli venner med dem først, innrømmer hun.

Det oser aggressiv autoritet av Log Lady Lusty som gjengleder.

Penis på husvegg i  Brooklyn

Log Lady Lusty har også et liv som kunstner. I boken ser vi henne både som en av Norges mest anerkjente og ikoniske samtidskunstnere, og som den anonyme verdensstjernen Lllusty.

Det eneste man vet helt sikkert om Lllusty er at hun kommer fra en liten engelsk kystby kalt Eastbourne og at hun muligens er av hunkjønn. Lesere med litt kunnskap om samtidskunst vil gjenkjenne referansene til Bansky, en annen kjent kunstner. Om kvaliteten på Lllustys verk kan måle seg med Banskys, er imidlertid et annet spørsmål.

ANONYM GATEKUNSTNER: The image is titled «Member of Parliament», spray-painted on a wall in Brooklyn.
 

– Det er ikke jeg som har malt penisen på husveggen i New York, men da jeg stod der med sprayboksen, var jeg litt engstelig for at det skulle komme en politimann og misforstå situasjonen, minnes Lill-Ann Chepstow-Lusty.

Bokens grafiske design er et samarbeid mellom henne og grafikeren Johhny Kreutz. Tekstene i boken er det Lill-Ann Chepstow Lusty som har skrevet, med unntak av diktet om dyreelskeren Log Lady Lusty som er skrevet av Mark Mattison.

Lusty loved the little lambs

Their fleeces white as snow

She had with her, her battleaxe

Wherever she did go

 

Slik starter diktet som har ni vers, og ender med forferdelse.

DYREELSKEREN LOG LADY LUSTY: Kanskje er kjøttelskeren en mer treffende beskrivelse av dette bildet.

Bildet på forsiden av boken viser Log Lady Lusty med the confederate flag, flagget til sørstatene som brøt ut av den forente amerikanske nasjonen i 1861. I et etterord beklager Lill- Ann Chepstow-Lusty bruken av flagget som av mange betraktes som et symbol på rasisme og slaveri.

Log Lady Lusty på sin side kan overhodet ikke huske at det er blitt tatt et slikt bilde.

Tilbake i det virkelige livet

I boken møter vi den gale eksentriske damen også som connoisseur og som doomsday prepper. 

Lill-Ann Chepstow-Lustys enemerker som fotograf på Kulturhistorisk museum, beveger Log Lady Lusty seg derimot ikke inn på.

ROLLEBYTTE: Mens Log Lady Lusty er i sitt ess foran kamera, trives museumsfotografen Lill-Ann Chepstow-Lusty best bak kamera. Foto: Ola Sæther.

 

- Det er kanskje like greit, mener Chepstow-Lusty som i et tidligere intervju med Uniforum  har uttalt at deltidsstillingen som museumsfotograf holder henne på plass i det virkelige livet.

Å være museumsfotograf er noen ganger rutinepreget og litt kjedelig, men ofte er jobben og oppdragene hun får, både interessante, lærerike og utfordrende.

I museumsverdenen er Chepstow-Lusty kjent som en fremragende myntfotograf.

Og det handler ikke bare om å fotografere gamle ting. I katalogen til utstillingen Følelser i antikken og Det gamle Egypt for eksempel, skulle Chepstow Lusty fange emosjoner på tvers av tid og rom. Speed dating  with the dead, har hun beskrevet dette fotooppdraget som.

En sjelden gang i blant får hun også lov til å gå litt berserk, som da hun fikk være kurator på museets utstilling til Grunnlovsjubileet i Norge i 2014.

– Temaet skulle være frihet, og jeg bestemte meg for å teste hvor mye frihet UiO var villig til å gi meg, humrer Chepstow Lusty.

Utstillingen «Ja vi elsker frihet» ble kontroversiell.  Ikke alle satte pris på Christian Fredrik Wesenbergs fotografi av gutta i Bamseklubben med nakne underliv i rikssalen i Eid– voldsbygningen. 

– Jeg fikk hatmail om det bildet, kan Chepstow Lysty fortelle.

Nazirommet og Marcel Leliënhofs fotoutstilling Helvetes engler skapte også debatt.

DOBBELTLIV: Lill-Ann Chepstow Lusty fikk kunstnerlønn i 2013, men har valgt å beholde en halv stilling som fotograf på Kulturhistorisk museum. Foto: Ola Sæther

Men selv om Lill-Ann Chepstow-Lusty kanskje innerst inne håper at hun på nytt skal få frie tøyler til å gjøre noe virkelig sprøtt, er hun stort sett svært lykkelig over å ha en jordnær og seriøs stilling som fotograf på Historisk museum.

 

* Les også i Uniforum: Nasjonalmuseet kjøper opp tidlige verk av Chepstow-Lusty

 

 

Av Grethe Tidemann
Publisert 14. juni 2021 14:34 - Sist endra 14. juni 2021 22:50
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere