UiO planlegger for digital undervisning også i høstsemesteret

Universitetet i Oslo ber fakultetene planlegge for digital undervisning også til høsten. Det opplyser rektor Svein Stølen på UiOs nettsider.

En mann står ute med Lucy Smiths hus og Blindern Studenterhjem i bakgrunnen

DIGITALT UNIVERSITET: UiO ber fakultetene planlegge for digital undervisning også til høsten, opplyser rektor Svein Stølen. 

Foto: Ola Gamst Sæther

Norske helsemyndigheter varsler at det antagelig blir ulike former for koronatiltak i hele 2020. Det vil påvirke hvor mange personer som kan være i grupper. Universitetet i Oslo planlegger derfor for digital undervisning også til høsten.

– Med utgangspunkt i signalene fra helsemyndighetene, og for å gi studenter og ansatte forutsigbarhet, ber vi fakultetene planlegge for digital undervisning også i høstsemesteret. Avhengig av smittesituasjonen og dersom det åpnes for noe undervisning på campus, kan det gradvis bli aktuelt med en kombinasjon av digital og ordinær undervisning, sier rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo i en tekst som er lagt ut på universitetets nettsider.

Også engelskspråklige masterstudier blir digitale

Fakultetene bes også om å tilrettelegge for helt digitale tilbud på engelskspråklige masterstudier.

– Det vil nå gis informasjon til potensielle internasjonale studenter, slik at de vet hvilket tilbud de kan få ved UiO høsten 2020, sier Stølen.

Det er utviklet ressurssider om alternative vurderingsformer i stedet for skoleeksamen.

Studiestart

Universitetsledelsen jobber sammen med fakultetene om hvordan UiO  kan ta imot nye studenter i denne utfordrende situasjonen.

– Vi ser på hvordan vi kan sikre at de får en så god mottakelse som mulig. Det er svært viktig at vi sikrer at de føler seg møtt og ivaretatt og at blir godt kjent med de digitale omgivelsene vi arbeider innenfor. Vi vil komme tilbake med mer informasjon til disse studentene, sier Stølen.

Emneord: Undervisning, Koronavirus
Publisert 21. apr. 2020 11:17 - Sist endra 22. apr. 2020 00:05
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere