Hilde Sandvik kåret til årets underviser

Variert, engasjerende og forskningsorientert, slik beskriver komiteen i Studentparlamentets undervisningspris undervisningen til professor Hilde Sandvik.

BESTE UNDERVISER: - Det er veldig inspirerende å få en slik pris, det oppmuntrer til å fortsette å tenke på hva jeg vil oppnå med undervisningen, sier professor i historie,  Hilde Sandvik. Her sammen med leder i Studentparlamentet Jens Lægreid og Susann Andora Biseth-Michelsen (t.h)

Foto: Studentparlamentet

Hvert år deler Studentparlamentet ut en undervisningspris for å premiere fremragende undervisning.

- Jeg ble overveldet, rørt og boblende glad, sier Hilde Sandvik, om hvordan hun mottak beskjeden da hun i går fikk vite at hun vant undervisningsprisen.  

Prisen tildeles på bakgrunn av Sandviks undervisningsmetoder i emnet HIS2162, «Fra Luther til Wollstonecraft: familie og samfunn i tidlig nytid»

Fleksibelt og godt tilrettelagt

Bland begrunnelsene for at Sandvik vant prisen er at hun har fleksible pensumløsninger som samtidig er godt tilrettelagte, og praktiske oppgaver med analyse av primærtekster.

- Studentene kommer fra ulik bakgrunn og har ulike ferdigheter, da er det lurt å legge opp til litt valgfrihet i pensum, sier Sandvik.

«Studenter setter stor pris på undervisere som formidler sitt fagfelt til oss på en engasjerende måte, slik at vi forstår fagfeltet, samtidig som vi blir utfordret», sier Susann Andora Biseth-Michelsen fra priskomitéen i en pressmelding.

På tidsreise med studentene

Sandvik mener i et slikt fag er det viktig å ta med studentene inn i en reise bak i tid. Derfor er det viktig å finne et bredt utvalg av opprinnelige historiske kilder samtidig som en leser fagbøker.

- Vi har vært på Nasjonalbiblioteket og i Riksarkivet der vi har funnet gode oversettelser av Luthers katekisme, pamfletter og taler fra 1500- og 1600-tallet. Det er fint å få forståelse for at universitet ikke er alene, historiefaget er en del av samfunnet og vi trenger bibliotek og arkiv.

- Avhengig av engasjerte studenter

- Hvilke tanker har du rundt hva som er bra undervisning?
- God undervisning er avhengig av engasjerte studenter, en må få fram gløden. Så er det mye kompetanse blant studentene som det er fint å få fram og delt, sier Sandvik som mener det er viktig å sette av tid til å jobbe med det en har lest. Hun legger opp diskusjoner rundt pensum, og at studentene forbereder innlegg og skriver oppgaver. Dette er en fin måte å følge opp studentene på for å vite hvor de ligger, og hva det må jobbes mer med.

- Både store forelesninger der en får oversikt og arbeid i mindre grupper er viktig. I de mindre gruppene kan en gå bak tallene, lære å bruke kildekritikk, sier Sandvik og kommer med et eksempel: På 1600-tallet var den gjennomsnittlige giftealderen til kvinner 26 år, hvordan har historikerne kommet fram til dette? Hvordan var livet til kvinnene før de giftet seg?

Selvevaluering

For å få bredde og inspirasjon inn i undervisningen inviterer hun gjerne gjesteforelesere.

- Har du et enkelt tips til hvordan en kan legge opp undervisningen?

- Da jeg tok praktisk pedagogisk utdanning fikk jeg et råd som jeg fortsatt bruker. Før en går inn i en time må en tenke over hva en ønsker å oppnå i løpet av timen, og hvordan gå fram for å oppnå målet. Etter undervisningstimen må en tenke gjennom hva som fungerte og hva som ikke fungerte, og hvordan det kan gjøres bedre, altså en kontinuerlig selvevaluering, sier Sandvik.

Vil inspirere til god undervisning

Meningen med Studentparlamentets undervisningspris er å skape oppmerksomhet rundt- og inspirere til- god undervisning. Alle med en tilknytning til UiO kan nominere kandidater til undervisningsprisen. 

- Jeg er så takknemlig for dette, det er en stor ting at Studentparlamentet har en slik pris. De skulle bare visst hvor oppmuntrende det er å få denne oppmerksomheten på slutten av et semester, sier Hilde Sandvik.

 

Av Lisbet Jære
Publisert 1. juni 2018 13:44 - Sist endret 1. juni 2018 13:45
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere