Robotgressklippere til bry: Nå krever UiO kjøpet hevet

Hver sommer siden 2014 har UiO-ansatte stadig måttet rykke ut til robotklippere med kommunikasjonsproblemer. Nå er tålmodigheten oppbrukt: UiO krever 100 000 kroner tilbakebetalt, men leverandøren nøler.

TETT KLIPP: Men en enslig løvetann har kanskje unnsluppet UiOs robotgressklippere i denne omgang. Illustrasjonsfoto.

Foto: Ola Sæther

I en sesong der flere kanskje tenker på snøfresing enn gressklipping, prøver Parkseksjonen ved Eiendomsavdelingen likevel å rydde opp i problemene de i flere sommersesonger har opplevd med de selvgående robotgressklipperne sine.

I et brev Uniforum har fått innsyn i, krever UiO kjøpet av åtte robotklippere hevet og 100 122 kroner av kjøpesummen tilbakebetalt. Klipperne, som UiO kjøpte av firmaet Vanning AS etter anbudskonkurranse, kostet totalt 125 152 kroner da de ble innkjøpt i 2014 og 2015.

Lang rekke problemer

Brevet inneholder en utfyllende liste med problemer Parkseksjonens ansatte har måttet håndtere.

Et sentralt problem har ifølge UiO vært dårlig funksjon på systemene som skal la ansatte sjekke status på klipperne, og som skal varsle automatisk når klipperen har støtt på problemer. Dermed har det selvgående konseptet ikke akkurat gått av seg selv: Parkseksjonen har i lange perioder måttet «kjøre fysisk ut for å kontrollere status på klipperne», opplyses det  i brevet.

Selv om leverandøren har lovet en løsning der klipperne skal kunne styres og følges opp med en smarttelefon-app, skriver UiO at en fungerende løsning aldri har kommet i stand.

Ansatte har også sett seg nødt til å fullføre robotenes jobb manuelt i etterkant: Klipperne skal ha hatt utfordringer med både programmering og batterikapasitet, og ofte blitt stående uvirksomme. «Det har medført mangfoldige timer ekstra oppfølging og klipping med motorklippere for UiO», står det i brevet. Klipperne som har blitt utplassert til plenene ved Vikingskipshuset på Bygdøy og ved Domus Medica på Gaustad skal ha vært særlig problematiske.

UiO peker også på sviktende kommunikasjon med leverandøren som en utfordring som har skapt ekstraarbeid.

     • Les også: Dyr lydteknikk truer arrangementer

Krever 100 000 tilbake

Nå krever Parkseksjonen kjøpet hevet, og trekker fra 20 prosent av den opprinnelige kjøpesummen siden klipperne «er brukt av og på i fire sesonger». Dermed ber de om en tilbakebetaling på 100 122 kroner, uten at Vanning AS foreløpig har svart direkte på kravet.

– Vi opplever at det er ustabiliteten i kommunikasjonssystemet til klipperne som har vært det største problemet, og vi er nå i kontakt med produsenten om tilbakebetalingskravet. Vi er ikke forberedt på å ta kostnaden helt på egen hånd, sier Vanning AS-eier Roar Bjerke til Uniforum.

Bjerke sier han forstår UiOs frustrasjon med klipperne, men påpeker at robotklipperne, tross utfordringer, har vært i drift mesteparten av tiden UiO har eid dem.

Parksjef Jorun Hovind ved Eiendomsavdelingen skriver i en e-post:

– Vi er i dialog med leverandør om kontrakten, og ønsker ikke å prosedere saken i Uniforum.

     • Les også: Betalte 68 000 for to taler

Emneord: Økonomi, innkjøp, teknologi Av Nils Martin Silvola
Publisert 20. des. 2017 10:31 - Sist endret 20. des. 2017 11:17
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere