Det kommer fram i en intervjustudie gjort av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Vinteren og våren 2012 ble det gjennomført gruppeintervjuer med studenter, faglærere og faglige ledere på sju programmer ved sju ulike institusjoner. Respondentene ble bedt om å vurdere kvaliteten innenfor sju temagrupper
.«Oppfatninger om kvalitet i høyere utdanning» er en oppfølging av NOKUTs Kvalitetsbarometer for høyere utdanning, skriver Universitetsavisa.
- Trenger ny nasjonal strategi
Studentene er fortsatt lite tilfreds med faglige tilbakemeldinger og veiledningstid. Både lærere og studenter er samstemte om at bachelor (Bc) mangler et tydelig læringsmål i tråd med arbeidsmarked og kompetansekrav.
- For at et program skal være noe mer enn summen av enkeltemner, kreves tydelig faglig ledelse og godt samarbeid mellom alle som bidrar i programmet, sier NOKUT-direktør Terje Mørland på NOKUTs nettsider.
Ti år etter Kvalitetsreformen trengs en ny nasjonal strategi for å styrke kvaliteten i norsk høyere utdanning, mener Mørland.
LES OGSÅ: NOKUT varsler et styrket tilsyn med universitetene i år - særlig humanistiske fag. Institutt for historie og klassiske fag (bildet) er allerede i gang med evalueringen.
De to verdener
Både lærere og studenter hadde markant forskjellige oppfatninger av bachelor- og masternivået. De fleste av de utfordringene som studentene oppga at de sliter med gjelder i utpreget grad på bachelornivået, og mindre på mastergrad.Masterstudenter er mer fornøyd med det faglig-sosiale miljøet, kontakten med faglærerne er bedre, og de er i større grad tilfreds med kvaliteten på undervisning og veiledning.
Også lærerne er mer tilfreds på masternivået. I masseutdanningas tid synes bachelorstudiene å lide i spørsmålet om kanalisering av ressurser og oppmerksomhet, heter det i studien, som avsluttes med noen refleksjoner om ambisjoner, ressurser og resultater i norsk høyere utdanning slik de kan framstå ut fra denne undersøkelsen.
Det nasjonale kvalitetssikringsorganet foreslår nå at Kunnskapsdepartementet ser på endringer i regelverket.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere