Rundt 250 lærere var møtt opp for å overvære åpningen av Faglig- pedagogisk dag 3. januar. Rektor Geir Ellingsrud ønsket velkommen og opplyste at det er 21. gang universitetet inviterer lærerne denne dagen. Mellom to og tre tusen lærere fra hele Østlandsområdet er i år ventet til arrangementet.
- I tillegg til å gi faglig påfyll og inspirasjon, gir denne dagen tidligere studenter mulighet til å holde kontakten og lærere som ikke har studert ved UiO, mulighet til å bli bedre kjent med institusjonen, sa Ellingsrud.
Han framhevet UiOs engasjement for skolen gjennom ulike formidlingsaktiviteter og arrangementer og gjennom sitt utdanningstilbud. Ellingsrud trakk spesielt fram behovet for å rekruttere og utdanne kvalifiserte lærere innenfor realfagene.
Første møte med UiO
Øystein Djupedal innledet sin tale med å fortelle at dette var hans første møte med UiO som kunnskapsminister. Han berømmet dagens program og hadde spesielt merket seg forelesningen med tittelen En forunderlig tekst? Norskplanen som sjanger - historiske linjer og aktuelle perspektiver. Dersom tiden hadde strukket til, hadde kunnskapsministeren gjerne sittet i auditoriet.
Djupedal fortalte at hans regjering skal videreføre og forsterke hovedlinjene i Kunnskapsløftet, men vil legge et bredere kunnskapssyn til grunn enn den borgerlige samarbeidsregjeringen.
- Kunnskap, mestring, arbeidsglede, refleksjon og fellesskap
skal prege skolen, uttalte han. Djupedal kom også inn på
universitetenes rolle som leverandører av lærerkrefter og
trakk i likhet med Ellingsrud spesielt fram
realfagssatsningen. Han fremhevet også universitetets rolle
som utdanningsinstitusjon for språklærere, og benyttet
anledningen til å gjøre rede for regjeringens synspunkter i
debatten om et annet fremmedspråk i grunnskolen.
- Fra høsten 2006 ønsker vi at elevene skal kunne velge
fordypning i engelsk, norsk eller samisk som alternativ til
et annet fremmedspråk, opplyste han og argumenterte for at
dette vil bli en god løsning fordi den vil innebære en
styrking av språkfagene, og fordi dette er en løsning som vil
gi mer motiverte elever.
Djupedal benyttet også anledningen til å reklamere for to
programmer i regi av Kunnskapsdepartementet. Program for
yrkesrettet forskning, som skal administreres av
Forskningsrådet, har som målsetting å få forskere ved
lærerutdanningsinstitusjoner og lærere til å samarbeide om å
komme fram til eller anvende nye forskningsfunn. Program
for skoleutvikling har som mål å skape læringsmiljøer som
gir større faglig og sosial framgang for elevene.
- Jeg forventer meg mye av disse programmene, uttalte
Djupedal og oppfordret de tilstedeværende til å slutte seg
til.
Nye pedagogiske utfordringer
Åpningsarrangementet til Faglig pedagogisk dag ble avsluttet
med et foredrag av professor Svein Østerud om nye
pedagogiske utfordringer i skolen. Foredraget tok
utgangspunkt i hans bok Utdanning for
informasjonssamfunnet - Den tredje vei. Blant
problemstillingene Østerud berørte var kommunikasjon i den
flerkulturelle skolen, KRL-fagets rolle, ulike syn på
kunnskap og ferdigheter i skolen og utfordringer knyttet til
bruk av nye undervisningsmetoder.
Veteran på Faglig- pedagogisk dag
Blant de tilstedeværende lærerne var Brita Lie Bull
fra Drammen videregående skole. Hun satte spesielt pris på
Østeruds problematisering av prosjektarbeid som
undervisningsmetode.
- Det var interessant å få en bedre forklaring på hvorfor
elevene ikke skal sitte og arbeide på egenhånd, mens lærerne
reduseres til personer som har ansvar for å registrere at
elevene befinner seg der de skal. Elevene trenger
samhandlingen med læreren for å utvikle evne til å tenke
analytisk, påpekte hun. Brita Lie Bull forteller at hun har
deltatt på Faglig- pedagogisk dag hvert år siden begynnelsen
av 90-tallet.
- Det er mye spennende på programmet i år, sier hun og
forteller at hun er på vei til forelesningen
Antisemittismen - Den mobile fordommen. Deretter står
valget mellom to forelesninger som går samtidig. Den ene har
tittelen Kortskaller og langskaller. Fysisk antropologi i
Norge og striden om det nordiske herremennesket. Den
andre har tittelen Nye læreplaner for engelsk i den
videregående skolen. Siste post på programmet hennes er
forelesningen Snowball on the Right: The American
Conservative Movement, 1944 - 2005.
- Jeg rekker ikke over alt, sukker hun. Før hun løper videre
vil hun gjerne komme med en oppfordring til
arrangørene.
- Jeg har opplevd å ikke få plass på forelesninger. Sett opp
populære forelesninger flere ganger!
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere