Lærernes dag - for 20. gang

Den 4. januar gikk Faglig-pedagogisk dag av stabelen. Litt færre lærere enn vanlig i jubileumsåret, går meldingene ut på. Mange kunne dog konstatere overveldende tilstrømning til flere av foredragene.

LÆREBØKER: - For meg er det viktigst å gå her på messen og få kontakt med forlagene. Forelesningene, derimot, synes jeg ofte er en nedtur, sier lærer Kersti Goffeng.
Foto: Ola Sæther

I to tiår har hundrevis, for ikke å si tusenvis, av lærere fra skoler omring i hele Østlandsområdet kommet til Universitetet i Oslo for å la seg inspirere og endog sikre seg påfyll av ny kunnskap. Og jubileumsprogrammet var fyldig nok: bare Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet hadde 55 ulike tilbud alene.

Vi møter Kersti Goffeng i Idrettsbygningen på Blindern hvor det arrangeres en messe med utstillere blant annet fra forlagsbransjen. Goffeng er lærer på Persbråten videregående skole i Oslo hvor hun underviser i spansk, fransk og i form og farge. På faglig-pedagogisk dag har hun vært hvert eneste år.

Blindern-jente

- For meg er det viktigst å gå her på messen og oppnå kontakt med forlagene. Jeg får ny input, det er viktig for meg. Forelesningene, derimot, synes jeg ofte er en nedtur, men like fullt skal jeg i år få med meg fordraget "Kunst som visuell kommunikasjon." Jeg håper å finne noe nytt der, sier Goffeng som har vært lærer i 25 år og synes det er mye tøffere nå enn før.
- Har du studert ved UiO en gang i tiden, kanskje?
- Ja visst! Jeg er en ekte Blindern-jente, jeg, smiler Goffeng.

Færre lærere

Silje Winther er koordinator for Faglig-pedagogisk dag og kan fortelle at det nok er noe færre lærere til stede ved årets arrangement sammenliknet med i fjor.
- Vi har fått signaler om at mange lærere er bedt om å holde seg på skolen for å forberede seg til å ta imot elevene etter flomkatastrofen i Asia. Dét til tross: mange av forelesningene var godt besøkt, sier Winther, som ikke vet det nøyaktige antallet lærere.
- Kanskje omkring 2000, anslår hun, og legger til at hun tross alt er godt fornøyd med oppslutningen om dagen.

Keltisk suksess

Førsteamanuensis Jan Erik Rekdal var blant foreleserne som opplevde en overveldende publikumstilstrømning. Hans foredrag var ett blant mange HF kunne tilby denne dagen: "Hvem var og er egentlig kelterne?" lød tittelen.
- I auditorium 2 på Sophus Bugge er det 110 sitteplasser, men vet du, jeg tror det kom bortimot det dobbelte, sier han.

- "Er dere klar over hva jeg skal snakke om? Kan dere ha gått feil?", spurte jeg folk mens jeg ålet meg vei inn i det overfylte auditoriet. "Vi skal høre på ham som skal snakke om kelterne", fikk jeg til svar.

- På forhånd hadde jeg kopiert opp 25 'handouts'. Det holdt ikke. Fikk kopiert opp 175, men heller ikke det var nok.

- Jeg var høy hele resten av dagen, selv om overheaden sviktet. Det var rett og slett fryktelig moro, medgir Rekdal som konstaterer stor tilstrømning av studenter til faget.

- Jeg har hatt 40 studenter gjennomsnittlig de siste semestrene i emnet keltisk sivilisasjon. I høst har hele 18 studenter tatt innføringskurset i irsk. Det er helt enestående med tanke på hvilket vanskelig språk dette er, sier han.

- Keltisk har tradisjonelt vært svært lite fag med meget få studenter. Men nå er jeg blitt vant til tosifrede tall. Og den 4. januar opplevde jeg altså et tresifret tall. Det var ytterst overraskende - og gledelig! ler Rekdal.

Emneord: Faglig-pedagogisk dag Av Trine Nickelsen
Publisert 5. jan. 2005 13:50 - Sist endret 10. des. 2008 15:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere