Nytte skygger for kvalitet

Kvaliteten i norsk pedagogisk forskning er svært varierende, både mellom miljøene og innenfor det enkelte miljø. Det slås fast av en internasjonal komité som har evaluert pedagogikkfaget,melder Norges forskningsråd i ei pressemelding

Vilkårene for å drive kvalifisert pedagogisk forskning i Norge er ikke bra, mener Berit Askling, professor i pedagogikk ved Göteborgs universitet og faglig-administrativ leder for Utbildningsvetenskapliga kommitté ved det svenske Vetenskapsrådet.Hun har ledet evalueringen, som omfatter 139 vitenskaplige ansatte ved 11 utvalgte forskningsmiljøer ved universiteter og høyskoler. Evalueringen er gjort på oppdrag fra Norges forskningsråd.

- Presset i retning av at forskningen skal være nyttig og at pedagogikkforskerne skal delta aktivt i samfunnsdebatten er stor i Norge. Det kan føre til at vitenskapelig kvalitet og metode kommer i skyggen. Nytteaspektet bidrar trolig også til at den internasjonale publiseringen, med noen få unntak, er lav, mener Askling.

Evalueringskomiteen anbefaler en større konsentrasjon av pedagogikkforskningen i Norge.

Emneord: Undervisning, Forskning
Publisert 14. mai 2004 10:18 - Sist endret 10. des. 2008 15:36
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere