På kino - for første gang

En 45 sekunders reklamefilm skal lokke unge mennesker til Universitetet i Oslo. Det rapporteres om humring og latter fra kinosalene i disse dager.

FINANSMINISTER TOM FOR ARGUMENTER: - Du kan ikke kalle meg dust i skallen!

Mens universiteter og høgskoler har vært på kino før, er det for aller første gang at UiO er å se på hvite lerreter. Reklamefilmen for UiO vises i forkant av alle "voksen-filmer" på samtlige Oslo-kinoer og kinoer på Sør- og Østlandet fra 24. februar og helt fram til søknadsfristen for opptak til studier den 15. april.

Plattform for livet

- Vi ga reklamebyrået JBR McCann i oppdrag å lage en film i tråd med UiOs kommunikasjonsplattform. Vi ville ha fokus på kunnskap og få tydelig fram at en utdanning ved vår institusjon gir en solid faglig og personlig plattform, sier seksjonssjef Birgitte Blom ved Informasjonsavdelingen. Joachim Trier er filmens regissør, og produksjonsselskapet er Moland Film Company.

Hvordan formidles så dette budskapet på noen små sekunder? Publikum i kinosalen får se TV-programmet "Debatt 21" med velkjente Lars-Jacob Krogh som debattleder. Med seg i studio har han en kvinne og en mann, ulastelig antrukket og med ansiktene dandert i seriøse folder.

Krogh: - Da skal vi over til Statsbudsjettet og finansanalytiker Gry Strand, hva er din kommentar til statsbudsjettet?
Strand: - Det er helt dust!
Krogh: - Kan du utdype det?
Strand: - Ja, det er lissom helt dust, altså. Hvis du har lagd det, så er du helt dust, lissom.

Det hele fortsetter med at finansministeren svarer tilbake med tilsvarende språklige og innholdsmessige presisjonsnivå. Før sluttplakaten kommer opp: Universitetet i Oslo. Husk å søke i tide.

Positivt fra de unge

- På kino møter vi folk som er der for å se en film de er interessert i og som for øvrig er mest opptatt av godteposen sin. Oppunder søknadsfristen er det flust med reklamefilmer for utdanningsinstitusjoner. Det skal litt til å synes i mengden, konstaterer Blom.

Hun forteller at underveis i prosessen ble filmen "testet" på forsøksgrupper, både elever fra videregående skole og egne studenter. Det var viktig å få svar på spørsmål som: Hvor langt må vi gå for å vekke oppsikt? Når bikker det over og blir plumpt og dumt?

- Vi har fått tilbakemeldinger på at vi har greid balansegangen, at filmen er annerledes, original og overraskende. Folk i salen humrer og ler, ja, vi har fått vite at det er tilløp til klapping i salen. Vi har i det hele tatt fått utrolig mange spontane reaksjoner på filmen, at den er friskt og elegant. Selvfølgelig er det noen som ikke liker den, men vi har all mulig grunn til å tro at dette ikke gjelder målgruppa, sier Blom.

- Jeg tror filmen børster en god del støv og spindelvev av forestillingen om Universitetet i Oslo!

- Dritkul

Uniforum drog til Colosseum en kveld for å høre hva publikum synes:

Solveig Askildsen (30)

- Først tenkte jeg at det var et litt fjollete innslag om to hjernedøde debattanter. Men så kom sluttpoenget og bæng! - kanskje på tide å ta utdanning! Jeg synes budskapet kom klart fram: Ved UiO kan du lære å tenke logisk. Det er en ukonvensjonell reklame, synes jeg.

- Lyst til å studere ved UiO etter dette?
- Ja, faktisk! Jeg er i ferd med å bli arbeidsledig og har lurt litt på å ta en mastergrad i medievitenskap ved UiO.

Christoffer Nordby (21) og Arnfinn Midtbøen (21)

- Ja, den, ja. Innmari morsom. Dritkul. Ja, vi la merke til den. Hehehe. Husker han finansministeren som sa fucka i hue og hu derre som svarte det samme. På tide med litt utdanninge, kan du si. Bra budskap. Reklamen skiller seg fra filmene til de andre universitetene og høgskolene.

- Kobler dere nå i ettertid "skjetsjen" til UiO?
Arnfinn: - Ja, jeg gjør det. Jeg studerer ved UiO allerede og synes det er hyggelig at det er mitt universitet som reklamerer med en sånn film.

- Treffer den målgruppa, dvs. unge, utdanningssøkende folk?
I kor: - Ja!

Emneord: Studentsaker, Studentforhold
Publisert 20. mars 2003 09:49 - Sist endret 10. des. 2008 15:40
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere