Første kvinne med UiOs forskningspris

Professor Anne-Lise Børresen-Dale ved Radiumhospitalet ble tildelt UiOs forskningspris for 2002 på 250 000 kroner under universitetets årsfest 2. september. Hun er dermed den aller første kvinne som har fått denne prisen.

Hun er blant landets aller fremste eksperter på gener. Hun har gjort norsk forskning på brystkreft kjent for all verden: Anne-Lise Børresen-Dale.
Foto: Ståle Skogstad

Formidlingsprisen for 2002 gikk til professor i biologi, Leif Ryvarden, mens prisen for godt læringsmiljø denne gangen ble tildelt Avdeling for arkeologi. - Dette er veldig moro. En stor ære. Stimulerende, ikke bare for meg, men for hele Genetisk avdeling ved Radiumhospitalet, sier Anne-Lise Børresen-Dale til Uniforum.

Anne-Lise Børresen-Dale får prisen for sine vedvarende og grunnleggende studier av geners betydning for disposisjon, utvikling og forløp av ulike sykdommer - og spesielt kreftsykdom. I juryens dom heter det at hun er utpreget miljøskapende og har selv tatt initiativ til samarbeid med ledende nasjonale og internasjonale forskningsgrupper.
Biologiprofessor og soppekspert, Leif Ryvarden er altså tildelt Formidlingsprisen for 2002.

- For meg har det alltid vært morsomt å formidle.Mange av mine kolleger har kritisert meg for å forenkle for mye, men det er ikke mulig å formidle på samme måte til barn som til voksne, sier Ryvarden til Uniforum. I juryens begrunnelse for å gi formidlingsprisen til Ryvarden understrekes det at han har en omfattende og variert populærvitenskapelig produksjon bak seg. Han har skrevet hele 34 bøker om naturen, deriblant et praktverk om nasjonalparker, verket Norges Planter og Norsk naturleksikon for barn. I 1999 fikk han sammen med medforfatter og kollega Klaus Høiland Brageprisen for boka "Er det liv, er det sopp".

Prisen for godt læringsmiljø gikk altså til Avdeling for arkeologi ved Institutt for arkeologi, kunsthistorie og konservering. Begrunnelsen for å tildele denne prisen til arkeologi er at at fagmiljøet har vært tidlig ute med å ta bruk undervisnings- og evalueringsformer på grunnfag som sikrer jevnlig tilbakemelding til og jevnt arbeid for studentene. Det er blant annet obligatorisk innlevering av mindre oppgaver i tilknytning til undervisning i tillegg til semesteroppgaver. Både de mindre oppgavene og semesteroppgavene inngår til slutt i en mappevurdering. Endringsprosessen har ført til at gjennomføringsgraden på grunn- og mellomfag de siste årene har vært på bortimot 100 prosent.

Emneord: Undervisning, Forskning Av Martin Toft
Publisert 3. sep. 2002 16:59 - Sist endret 10. des. 2008 19:11
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere