- Nå er vi såre fornøyd. Vi hadde på ingen måte tatt for gitt at dette skulle gå veien. På forhånd annonserte Forskningsrådet visse satsingsområder. Vårt prosjekt er imidlertid ikke skreddersydd etter dette, men representerer en klassisk, akademisk tilnærming, sier professor Ragnar Winther, som blir leder for senteret: Mathematics for Applications.
Det står et bredt miljø blant søknaden. Matematisk institutt, Institutt for informatikk, Astrofysisk institutt og Fysisk institutt ved UiO. Senteret vil samarbeide med miljøet for anvendt matematikk ved SINTEF. Det planlegges også samarbeid med universitetene i Bergen og Trondheim og med Norges Handelshøyskole i Bergen.
Matematikk for beregninger
- Datamaskinen aktualiserer nye matematiske problemstillinger
knyttet opp mot beregninger. Det bygges modeller som kan
brukes for å forstå den økonomiske utviklingen, for å beregne
klimaendringer eller for å forstå veksten av celler i
kroppen. Matematiske modeller er et uunnværlig hjelpemiddel
innenfor mange områder av naturvitenskap og moderne industri.
Det kreves matematisk innsikt for å forstå slike modeller.
Datamaskinene benytter modellene til å produsere spesifikke
scenarier, forteller Winther.
Han understreker senterets ønske om å få til et nært
samarbeid med mange fagfelter.
Søker samarbeid med mange
- Matematikk gjør i seg selv ingen ting. Det er i kombinasjon med andre fag: biologi, astronomi, fysikk, medisin og økonomi at matematikken får verdi. For oss er det viktig å være et senter som har åpen kontakt med så mange som mulig, understreker Winther, som mener at en grunn til at senteret lykkes er at det får folk som ellers ikke har for vane å snakke sammen til å samarbeide.
- Vi ønsker å gjøre dette til et nasjonalt senter, og vil
knytte til oss de beste fra andre steder, påpeker han.
Et nytt undervisningsprogram som kombinerer matematikk- og
informatikkfaget, nemlig "Anvendt matematikk og data", vil
starte opp til høsten og ta opp 50 studenter. Studiet er bygd
opp av moderne emner innen matematikk, mekanikk, statistikk
og informatikk.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere