Erlend Loe leste for pedagogene

Auditorium 3 i Helga Engs hus var breddfullt av unge pedagoger - særlig unge kvinnelige pedagoger - da suksessforfatter Erlend Loe tirsdag denne uka leste fra sin siste roman "Fakta om Finland". Med det markerte han starten på prosjektet "UV - et godt sted å lære".

Erlend Loe leste fra sin nye bok "Fakta om Finland" og høstet begeistring hos de frammøtte.
Foto: Trine Nickelsen

Det er studentene ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet som selv har tatt initiativ til prosjektet som har til hensikt å gjøre studiehverdagen bedre.

- Da vi holdt på å planlegge lanseringsdagen for prosjektet, fant vi ut at vi hadde to muligheter. Enten kunne vi invitere rektor Kaare R. Norum, eller utdanningsministeren for den saks skyld, og be om en liten tale, en tale som sikkert ville handle om strategiske mål og sånt. Eller vi kunne invitere Erlend Loe. Jeg er veldig glad for at vi valgte det siste, sa prodekan Frøydis Hertzberg.

Latteren satt løst hos publikum i løpet av de ti-tolv minuttene som Loe leste fra høstens roman, "Fakta om Finland" - som forfatteren selv bemerket slett ikke handler så mye om nabolandet i øst. Loe går i romanen tett inn på sjelelivet til en ung, universitetsutdannet mann som sliter med en rekke fobier, framfor alle angsten for vann. Vann varsler flyt og forandring.

Påvirke egen studiehverdag

Læringsmiljøprosjektet har som ambisjon å tenke helhetlig rundt læringsmiljøet på UV-fakultetet. Det skal gi studentene en mulighet til å påvirke sin egen studiehverdag. Målet er å komme fram til konkrete tiltak som kan være med på å bedre studiekvaliteten på fakultetet.

Prosjektet går over ett år og er konsentrert om fire områder: Relasjonene student-lærer og student-student, fagkritisk arbeid, fysisk arbeidsmiljø og rekruttering og utadrettet virksomhet.

Emneord: Det utdanningsvitenskapelige fakultet Av Trine Nickelsen
Publisert 23. okt. 2001 15:13 - Sist endret 10. des. 2008 14:54
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere