"Høyt henger de og sure er de"

Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 7 1999


Det var ikke mange som tok oppfordringen til å dele sine synspunkter med Uniforum om UiO-reklamen: "Det skal gjøre litt vondt". Men de vi fikk, konkluderte med at det negative ble overskyggende.

Av Marit Schulstok

Sigrid Nesje skriver at hun oppfatter reklamen negativt.

- Jeg vil tro at meningen med effekten var at her på universitetet er det ganske kult å oppholde seg, og at universitetsstudier er bedre enn for eksempel høyskolestudier. Annonsen er innrettet mot nittenåringer, og selv om jeg ikke vet akkurat hvordan de tenker, tror jeg likevel effekten kan bli stikk motsatt av det som var intensjonen.

- "Høyt henger de og sure er de." Det er vel generasjonen over denne aldersgruppa som er den ironiske generasjon X? Og ironi som virkemiddel kan være et tveegga sverd, skriver hun. - Jeg synes det er effektfullt å argumentere litt negativt i starten. Men som regel gjør man slikt fordi man har noe på lur lenger ut i artikkelen som overskygger det som i dette tilfellet måtte "gjøre litt vondt". I denne annonsen synes jeg det fortløpende ble trukket fram negative ting ved alle momenter av UiO, og at denne balansen aldri kom fram, skriver Audun Brekke.

Oddval Rakneberg, student på MN-fakultetet, sier likegreit:

- Det er utrolig hva man får for skattepengene her på UiO! Likeså godt å legge ned alt sammen, studentene merker neppe noen forskjell.

Satte i gang debatt

Den helsides annonsen i Dagbladet ble fulgt opp av en rekke små annonser som blant annet pekte på fadderordning, Chateau Neuf og Domus Athletica. Informasjonsdirektør Helge Kjøllesdal sier at han har fått flere reaksjoner, både positive og negative, på annonsene enn det Uniforums redaksjon fikk.

- De fleste har faktisk vært positive i retning av at UiO har gått noe uforutsigbart ut, i kontrast til mye annen markedsføring om utdanning. Den er blitt plukket opp som redaksjonelt stoff av flere aviser og som innslag i NRKs P3 og er blitt kommentert av andre utdanningsinstitusjoner. Annonsen hadde en krevende ironisk form som saktens kan diskuteres. Den danner ingen mal for det som vil komme i fortsettelsen. Men den har i det minste satt i gang en debatt på UiO om hvordan UiO bør profilere og markedsføre seg overfor spesifikke målgrupper. Og det skal flere miljøer sette inn enda flere krefter på i månedene som kommer, slik at UiO framstår som en spennende institusjon der det både kan "gjøre litt vondt" - og føre til mye godt!


Forrige Innhold Neste Uniforum nr. 7 1999

Publisert 7. mai 1999 16:22 - Sist endra 1. sep. 2014 13:49
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere