NoTAM gir lyd fra seg

Innhold Uniforum 04/96
Nærmere himmelen enn teologistudentene, i fjerde etasje på Menighetsfakultetet, lages det elektroakustisk musikk. Universitetets lille kreative enhet NoTAM - Norsk nettverk for Teknologi, Akustikk og Musikk høster internasjonal anerkjennelse.

AV SVEIN ARTHUR KALLEVIK

NoTAM kom som et friskt vindpust inn i det elektroakustiske musikkmiljøet i 1993. Etter at studioet ved Henie-Onstad Kunstsenter ble nedlagt på 1980-tallet, hadde ikke komponister som lager elektroakustisk musikk studiofasiliteter. Nettverket vil knytte universiteter og høgskoler som driver med musikkundervisning tettere sammen, og drive undervisning, forskning og formidling.

­ I dag er det under 20 personer som driver profesjonelt med elektroakustisk musikk i Norge, men dette endrer seg raskt. Stadig flere studenter blir interessert i feltet. Norge har ikke tradisjoner for denne delen av musikken. Men komponister som Arne Nordheim har drevet med elektroakustisk musikk i utlandet, sier Jøran Rudi, leder for NoTAM. Den elektroniske delen av Nordheims bidrag til åpnings- og avslutningsseremoniene under Lillehammer OL ble ferdiglaget i NoTAMs lydstudioer. Her lages også lydmateriale for film, konserter og teater.

VIL VæRE EN DEL AV KULTURLIVET

NoTAM er finansiert av Kulturdepartementet og Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, mens UiO er vertskapsinstitusjon.

­ Vi er svært glad for å være en del av universitetet, ikke minst på grunn av vårt nære samarbeid med Institutt for informatikk og Institutt for musikk og teater, sier Rudi. Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) har ansvaret for nettverket og maskinparken.

­ Mitt mål er å gjøre NoTAM til en permanent del av Universitetet i Oslo og norsk kulturliv. Det første året gikk med til å starte opp prosjektet og få det i drift, mens 1995 gikk med til å skape internasjonale kontakter. Det er helt nødvendig å gjøre det godt i utlandet for å kunne etablere seg her i landet, sier Rudi, som er glad for en god forankring i det internasjonale musikkmiljøet.

LAGER PROGRAMVARE

De tre ansatte ved NoTAM produserer en rekke dataprogrammer for lydbehandling til bruk innen musikkforskningen i både inn- og utland. De lager også mindre programmer for komponister og forskere. Et slikt program kan for eksempel gi eksakt informasjon om svingetall, slik at folkemusikkgranskeren kan si noe om særdraget ved en sang.

En viktig del av formidlingen er en internasjonal database med norsk elektroakustisk musikk. Her kan man søke etter komponist, komposisjon og også få mulighet til å høre utdrag fra elektroakustiske stykker som er utgitt på CD.

UNDERVISNING På NETTET

Undervisningen som tilbys gir mange forskjellige innfallsvinkler til elektroakustisk musikk. Studentene og andre fra norsk musikkliv får blant annet lære om kaos-teori, kognitive teorier og matematikk og akustikk.

­ Vi ønsker å påvirke undervisningen innen musikkteknologi i Norge. Vi er et nettverk. Når vi underviser i elektroakustisk musikk, er det naturlig også å bruke Internett, sier Rudi. Han ønsker på sikt å få et hovedfag i computermusikk ved UiO.

Til sammen er rundt 10 000 personer innom NoTAMs Internett-sider hver uke.

Adressen er: http://www.notam.uio.no/


Innhold Uniforum 04/96
Publisert 8. mars 1996 16:53 - Sist endra 1. sep. 2014 13:12
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere