Aldri for sent å komme i form


Har du ikke satt nyttårsforsettene ut i livet? Det er ennå ikke for sent å komme i gang. Friskvern kan du begynne med når som helst.

Gjør som deltakerne på rygg og rytme, kom deg opp av kontorstolen! (Foto: Eva C. Mortensen)

AV ANETTE B. WOLLEBÆK

Og du trenger ikke være redd for at du ikke passer inn, eller for om du rett og slett ikke vet hvordan man trener. Friskvern er ment for de av oss som ikke har vært i fysisk aktivitet på en god stund, eller for de av oss som har plager i muskulatur, ledd, sener eller liknende. Treningen er variert. Man kan velge mellom rygg- og rytmetrening, vanngym, nakke- og skuldertrening, Aerobics uten for mye hopp og sprett, stretching for dem som er ekstra stive, kinesisk skyggeboksing for dem som har lyst til å bedre konsentrasjonsevnen eller: Vi kan rett og slett jogge en tur. Man kan også legge opp sitt eget trimprogram i helsestudioet. Men det er ikke bare trening som tilbys.

- Du kan få kostholdsveiledning og gå på røykeavvenningskurs. Tidligere har omtrent syv av ti på kurset stumpet røyken, forteller Siri Gjøs Hansen, fysioterapeut og fungerende leder av Friskvernseksjonen. ALT ER FRIVILLIG

Friskvern arrangeres av Universitetsidretten, Studentsamskipnaden i Oslo, men er også et tilbud for ansatte ved Universitetet i Oslo. Gjøs Hansen er opptatt av å nå dem som virkelig trenger tilbudet.

- Hver deltaker kan trene så mye eller lite hun/han vil, og i sitt eget tempo. Det skal være rom for individuelle forskjeller, sier Gjøs Hansen.

- Hver enkelt får den individuelle veiledningen og oppfølgingen de ønsker, og man kan holde på så lenge man vil. Friskvern er et <<kom-i-gang-tilbud>>, og kyndige fagfolk tilpasser opplegget din fysiske form.

En-to-tre-sett-i-gang!


Publisert 24. jan. 1996 21:06 - Sist endra 1. sep. 2014 12:54
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere