Hvem forsvarer friheten?

– Oppfordringen til å undergrave SAIHs økonomi bryter med det som bør være våre felles akademiske og politiske idealer, skriver historieprofessor Erling Sandmo i et svar til UiO-kollegene Jens Saugstad, Stig S. Frøland, Kjell Madsen, Janne Haaland Matlary, Reidun Sirevåg og Inger Nygaard Preus.

MENINGER OM KUNNSKAP: - Her til lands er vi i den privilegerte situasjon at vi kan argumentere for våre meninger om kunnskap. SAIH arbeider for at dette privilegiet skal omfatte stadig fler, skriver historieprofessor Erling Sandmo ved UiO og Nasjonalbiblioteket.

Foto: Ola Sæther

Debatten om «avkolonialisering» av akademia er vanskelig og omfattende. Den griper dypt, og det er mye å være uenige om. De mest fruktbare diskusjonene er konkrete: de handler om hva avkolonialisering vil si i praksis, for forskere, lærere og studenter når de fordyper seg i sine fagfelt.

De helt generelle diskusjonene, der spørsmålet er om man rett og slett er for eller mot avkolonialiseringen, blir fort mindre konstruktive, men det skal selvsagt være adgang til å føre dem også. Det gjør blant andre mine kolleger ved Universitetet i Oslo, Jens Saugstad, Stig S. Frøland, Kjell Madsen, Janne Haaland Matlary, Reidun Sirevåg og Inger Nygaard Preus. De har skrevet to store innlegg i Aftenposten, senest 3. september, der de advarer sterkt mot det de ser som «en antivitenskapelig trend».

De gir bistand til studenter og lærere, dokumenterer overgrep og driver holdningsskapende arbeid

De er selvsagt i sin fulle rett, også til å kritisere sine meningsmotstandere i sterke ordelag. I tillegg til forskere som har uttalt seg positivt til avkolonialiseringsbestrebelsene, er deres utpekte motstandere SAIH, Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpeorganisasjon. SAIH har nemlig fremmet en resolusjon for avkolonialisering av høyere utdanning. Det er selvsagt ikke det eneste SAIH bruker tiden på: de er en internasjonal hjelpeorganisasjon som har arbeidet siden 1961 for adgang til høyere utdanning for ungdom i 32 land i Latin-Amerika, Asia og det sørlige Afrika. De gir bistand til studenter og lærere, dokumenterer overgrep og driver holdningsskapende arbeid. Finansieringen deres kommer i stor grad fra et frivillig bidrag som studenter kan betale i tillegg til studieavgiften og akademikere over lønnsslippen.

Men de stopper ikke ved argumentene

Saugstad og hans medforfattere kan heldigvis mene og si hva de vil om resolusjonen, for i Norge er den akademiske debatten fri og åpen. Men de stopper ikke ved argumentene. De oppfordrer også rektorene ved norske universiteter til å «avklare om de mener at særordningen med SAIH-tierne kan forsvares i lys av resolusjonen». Dette gjør de i begge sine innlegg, uten, for øvrig, å nevne at denne ordningen består i et helt frivillig bidrag.

Her til lands er vi i den privilegerte situasjon at vi kan argumentere for våre meninger om kunnskap. SAIH arbeider for at dette privilegiet skal omfatte stadig fler. Oppfordringen til å undergrave SAIHs økonomi bryter med det som bør være våre felles akademiske og politiske idealer: plikten til å lytte til andres meninger og anerkjenne deres rett til å fremme dem, for så å gå dem kritisk og etterrettelig etter i sømmene. Her er det som SAIH sier det på sine hjemmesider, med et prinsipp de arbeider for og selvsagt følger selv: ingen skal trues til taushet.

Emneord: Internasjonalisering, Nord-Sør-samarbeid, Universitetspolitikk, Menneskerettar, Akademisk frihet Av Erling Sandmo, professor i historie, UiO/Nasjonalbiblioteket
Publisert 6. sep. 2018 16:20 - Sist endra 6. sep. 2018 16:27

Erling Sandmo fremsetter noen særdeles grove beskyldninger mot kolleger. Vi har selvsagt ikke forsøkt å true SAIH til taushet. Anklagen er så absurd at et svar strengt tatt er unødvendig, men av hensyn til Uniforums lesere legger vi ved en lenke til vårt svar til Rektoratet ved UiO: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Xw7WEn/Skuffende-at-rektoratet-ved-Universitetet-i-Oslo-ikke-vil-ta-standpunkt-til-avkoloniseringskampanjen

Jens Saugstad - 20. sep. 2018 12:38
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere