Snapchat, eliteforskning og impact

Det eneste som er verre enn et dårlig system, er et dårlig system som gjennomføres halvveis, skriver Jens Lægreid, som er leder for Studentparlamentet ved UiO.

DROPPER: - Min generelle holdning til systemer, er at man enten går all-in eller dropper hele greia, skriver Jens Lægreid, som er leder for Studentparlamentet ved UiO.

Foto: Tron Trondal

Det er helt legitimt å kritisere det mye omtalte tellekantsystemet i høyere utdanning. Indikatorene i tellekantsystemet gir et bilde på hvordan en vitenskapelig ansatt lykkes i sitt arbeid, men bildet er lite og uklart.

Hva kan vi så gjøre? Min generelle holdning til systemer, er at man enten går all-in eller dropper hele greia. Dette har jeg begynt å tenke om tellekantsystemet også. Vi må enten skaffe en tilstrekkelig mengde indikatorer som gjør at en vitenskapelig ansatt kan peile seg ut en sti blant dem selv, eller rett og slett finne på noe annet.

Ønsker du å satse på undervisning av studenter, så skal indikatorene fange deg opp der óg

Det må i så fall være klart at vedkommende ikke skal trenge å konkurrere i samtlige indikatorer, men velge å bruke dem som personen selv er motivert til. Ønsker du å formidle forskning til samfunnet gjennom media, blogging eller Snapchat, så skal systemet måle din suksess med det. Ønsker du å publisere forskning på nivå 2, så skal du få uttelling for suksess der. Ønsker du å satse på undervisning av studenter, så skal indikatorene fange deg opp der og. Hvis du vil bli målt på din impact - kjør på! Og så videre.

Dette kan være veien å gå for å få et akademia som ønsker å spille folk bedre der de er gode. Dersom man bestemmer at en vitenskapelig ansatt skal være god på alt – hvor god blir hen egentlig da?

Hvis vi skal ha et system, må vi ha et skikkelig et

Alternativt kan man ha flat finansiering helt fritt for indikatorer der institusjonene får støtte etter antall ansatte. Et slikt system vil innebære at Kunnskapsdepartementet sier fra seg mye av den makten de nå har over institusjonene. Det skjer nok ikke. De vil beholde en viss form for styringsrett, og det er ikke gitt at det er så dumt.

Derfor blir utgangspunktet mitt stående: Hvis vi skal ha et system, må vi ha et skikkelig et. Et gjennomført system som fanger opp alle fasetter og gir mulighet til å bli bedre der man allerede er god.

Emneord: Forskningspolitikk, Forskningsformidling Av leder for Studentparlamentet ved UiO, Jens Lægreid
Publisert 19. des. 2017 17:16 - Sist endra 19. des. 2017 17:16
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere