Per B. Lilje misforstår

Det er nokså fortvilende når folk ikke leser tekster innenat (Uniforum 20.8-09).

Hadde P. B. Lilje, professor ved Institutt for teoretisk astrofysikk, lest Dannelsesutvalgets rapport, ville han ha sett 1. at vi har en bred drøftelse av Harvards nye kjernepensum, med vekten på naturvitenskap på college-nivå (sammen med en rekke andre forslag), og 2. at vi helt uttalt har gått inn for tverrgående allmenndannelsestiltak der naturfagene har sin selvsagte plass, også for folk innen andre fakulteter.

Argumentasjonen for dette er inngående presentert i rapporten. Lilje kan få den ved henvendelse til rektoratet.

Sannheten er at med en større vekt på allmenndannelse på universitetsnivå kan naturviterne få en enestående anledning til å møte nye, store grupper studenter med sine fantastiske fag. Naturviterne har en lang formidlings- og dannelsestradisjon, som Lilje er inne på. Nå er det på tide å se utvalgets rapport som en innbydelse til å ta denne oppgaven opp igjen for et nytt århundre. Bli med oss, Lilje!

 

Emneord: Undervisning, Studentforhold Av professor Bernt Hagtvet ved Institutt for statsvitenskap
Publisert 26. aug. 2009 12:42 - Sist endret 2. sep. 2014 14:01
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere