Kommentarar på Dekanen og studentleiaren vil betra forholdet mellom jusstudentane og førelesarane 2018-03-19T13:36:37+01:00https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2018/03/dekanen-og-studentleiaren-vil-betra-forholdet-mell.html?vrtx=comments-feedjensla om «Dekanen og studentleiaren vil betra forholdet mellom jusstudentane og førelesarane»https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2018/03/dekanen-og-studentleiaren-vil-betra-forholdet-mell.html#comment-10975jensla2018-03-19T23:43:49+01:002018-03-19T23:43:49+01:00<p></p><p>Nå syntes jeg du tolker oss i verste mening. Det er helt greit å ha ulike syn på en sak, men jeg ønsker ikke å bli tillagt meninger. Jeg sa aldri at selvtillit var manglende hos særlig kvinnelige professorer. Jeg sa derimot at en viss form for selvtillit og det å være komfortabel med situasjonen er en viktig forutsetning for at jeg skal fungere godt foran en større forsamling. Det ligger ingen intenderte implikasjoner om at det særlig gjelder ett kjønn fra min side.</p><p></p>Heist@webid.uio.no om «Dekanen og studentleiaren vil betra forholdet mellom jusstudentane og førelesarane»https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2018/03/dekanen-og-studentleiaren-vil-betra-forholdet-mell.html#comment-10955Heist@webid.uio.no2018-03-19T18:54:36+01:002018-03-19T18:54:36+01:00<p></p><p> Det har vist seg at studentene ved fakultetet- og kanskje universitetet i sin helhet- gir utilbørlige kommentarer om forelesere. Vitner det ikke om manglende respekt og dårlige holdningene blant studentene. Hvor kommer det fra? Er det virkelig slik at ledelsen legitimerer denne praksis? Hvordan ivaretar dere foreleserne når det er snakk om hatske og ufine kommentarer ?</p><p></p><p>Jussdekan Dag Michaelsen spør: " Har me eigentleg gode nok samtalearenaer mellom studentar og lærarar mellom studentar og fakultet om pedagogiske utfordringar?". Det er vel ikke pedagogiske utfordringer som er saken, så hvorfor flyttes fokus over på forelesningen? Samtidig viser dekanen til "dette verbale slagsmålet mellom jussprofessor Benedikte M. Høgberg og studentane hennar" . Denne tilspissede karakteriseringen bidrar til å degradere den kvinnelige professor, for det var ikke et "verbalt slagsmål" overhodet..</p><p></p><p><strong>Jens Lægreid flytter også fokus over på de kvinnelige foreleserne: "</strong>Ein faktor som må vera på plass er ein viss form for sjølvtillit og det å vera komfortabel i situasjonen. Og viss det er ein stor avstand og dårleg relasjon mellom studentane og professoren som gir denne førelesinga, så blir denne førelesinga aldri bra."</p><p></p><p>Saken er studentene og deres holdninger, mangel på respekt, følelsesmessige utbrudd, og forfølgelser av kvinnelige forelesere. Og dere menn synes at kvinnelige forelesere må ha "sjøltillit". og dere mener å vite hva kvinnelige professorer bør gjøre i sine forelesninger? Hvorfor gjør dere dette? </p><p></p><p>Heidi Thorp Stakset</p><p></p><p>Og "Dag Michalsen ynskjer også å understreka ein ting til:</p><p></p><p>– Det juridiske fakultetet legg stor vekt på pedagogikk. Det er nær samanheng mellom å kunna sitt fag og å kunna formidla dette på ein interessant og forståeleg måte til studentar og andre. –"</p><p></p><p>For det er det jo ikke, verken interessant eller forståelig? Er det noe rart at studentene nedvurderer kvinnelige forelesere ved juridisk fakultet? Det ligger i språket, og i holdningen, til og med i faktaboksen der det står: "I førre veke kom det fram at jussprofessor Benedikte M. Høgberg hadde byrja ei førelesing med ein tre minutt lang tale om alt som er gale med jusstudentane i dag.".</p><p></p><p>Det var ikke slik. Det var en subtil tale om rettsstaten og rettssubjektene.</p><p></p><p> </p><p></p><p>Heidi Thorp Stakset</p><p></p><p> </p><p></p><p> </p><p></p>