Nå lærer også biologistudentene programmering fra første semester – med lærebok av UiO-studenter

UiO ligger foran i løypa med læremateriell til et marked som kan vokse internasjonalt.

DIGITAL BOK: Biologistudent Emma Ellinghaugen (t.h.) bruker en digital lærebok for å lære både biologi og programmering. Medstudent Selma Vinterset og CCSE-stipendiat Odd Petter Sand i bakgrunnen.

Foto: Ola Sæther

I en datalab i Kristine Bonnevies hus driver høstens førsteårsstudenter på biologi med nybrottsarbeid: De utgjør det første kullet med biologistudenter som møter dataprogrammering allerede i første semester av studiet.

Den interaktive læreboka leses og brukes på dataskjermen, siden den ikke finnes i noen trykt utgave ennå.

– Jeg liker at den er så knyttet til biologien, og at vi faktisk lærer biologi samtidig som programmering, sier student Emma Ellinghaugen om den digitale boka.

UiO-studenter bak boka

Akkurat koblingen mellom biologistoff og programmering har også vært et hovedmål for UiO-studentene bak læreverket: Ph.d.-studentene Andreas Våvang Solbrå, Milad Hobbi Mobarhan, Simen Tennøe og Svenn-Arne Dragly har fysikk som fagfelt, men har nå brukt nærmere tre år på å utvikle en lærebok i biologi.

– Det eksisterte innføringsbøker i programmering for biologer, eller innføringsbøker i biologi for programmerere, men ikke noe verk som fungerte som innføring i begge emnene, forteller Tennøe til Uniforum.

Fysikkstudenter ved UiO har allerede i flere år møtt programmering som et av studiets aller første emner, takket være arbeidet til UiOs Centre for Computing in Science Education (CCSE) og dets forgjengerprosjekt. I fjor ble senteret utnevnt til et Senter for fremragende utdanning av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga). Nå får altså biologistudenter også muligheten til å oppleve de stadig voksende mulighetene som ligger i databeregning, så tidlig som mulig.

     • Les også: UiO får nytt senter for fremragende utdanning

LÆREBOKFORFATTERE: F.v. Milad Hobbi Mobarhan, Simen Tennøe, Andreas Våvang Solbrå og Svenn-Arne Dragly. Foto: Ola Sæther

Jobber for utgivelse

Forfatterteamet har tatt sitt pedagogiske utgangspunkt i at mange biologistudenter kommer til studiet uten store kunnskaper om programmering, og uten særlige forventninger om at programmering skal bli viktig for dem.

– Boka er forankret i biologiproblemer og gir de programmeringsbegrepene som behøves for det enkelte problem. Dermed starter det enkelt og bygges ut utover i teksten, sier Våvang Solbrå.

Boka er skrevet på engelsk, og forfatterne håper på en forlagsavtale for å få boka i trykk til neste år.

– UiO er veldig tidlig ute på dette området, så vi vil og kan stå klar når det oppstår en etterspørsel etter læremateriell internasjonalt, sier Våvang Solbrå.

Uavhengig av forlagsavtale er planen for den digitale versjonen at den skal ut via Open Access-publisering, gratis tilgjengelig for alle interesserte.

– Gode tilbakemeldinger

Senioringeniør og emneansvarlig Lex Nederbragt ved Institutt for biovitenskap forteller om en god mottakelse fra biologistudentene, som i begynnelsen var smått skeptiske da de hørte om emnet «BIOS1100 - Innføring i beregningsmodeller for biovitenskap».

– Da jeg spurte i første forelesning, var det en tredel som svarte klart ja på om programmering var noe for dem. En tredel svarte «kanskje», mens en siste tredel ikke trodde det var noe for akkurat dem. Nå som vi har kommet i gang, vet jeg at mange synes det er veldig spennende og gøy, mens andre synes det er vanskelig. Sånn er det også på andre fag, sier Nederbragt.

Han ser et sterkt behov for tidlig eksponering for programmering i et fagfelt som blir stadig mer datatungt.

– Akkurat nå driver vi med etterutdanning av master- og ph.d.-studenter som sent i studiene innser at de trenger programmeringskunnskap, men håpet er jo at vi ikke skal behøve det i framtiden.

Emneord: Utdanning, Biologi, Biologisk institutt, Informatikk Av Nils Martin Silvola
Publisert 1. nov. 2017 10:44 - Sist endra 1. nov. 2017 10:47
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere