Umotiverte studenter eller umotiverende forelesere?

– Vi må også ha studenter som kan reflektere etisk, juridisk og sikkerhetsmessig om data. Det sa statsminister Erna Solberg, da hun åpnet regjeringens konferanse for universiteter og høyskoler i Oslo i formiddag.

UNDERVISERDRØMMEN: – Jeg håper at det å bli en fremragende underviser like gjerne kan være drømmen til en ung stipendiat som å bli en fremragende forsker, sa Erna Solberg i innlegget sitt på kontaktkonferansen for universiteter og høyskoler i dag.

Foto: Ola Sæther

– Jeg satt tre år i universitetsstyret i Bergen, som gjorde en stor kvalitetsevaluering av undervisning, sa statsminister Erna Solberg da hun åpnet Kontaktkonferansen 2017, med deltakere fra høyere utdanning fra hele landet. 

Utdanningskvalitet er tema for årets konferanse, som gir en forsmak på Kvalitetsmeldingen som er varslet i januar. Solberg fikk salen til å humre da hun sa at de også den gang strevde med det evige spørsmålet om det er studentene som er umotiverte, eller foreleserne som er umotiverende. 

Deretter trakk hun fram IT-utdanning, livslang læring og næringslivets behov som viktige rettesnorer. 

– Jeg pleier alltid å si at det er kunnskap Norge skal leve av i årene framover, sa Solberg. 

I tillegg til den faglige kompetansen, trakk Solberg fram dannelsesoppdraget og evner til kritisk tenkning. 

– Vi må også ha studenter som kan reflektere etisk, juridisk og sikkerhetsmessig om data.

– Kvalitet må bli en vane

– Forskning og utdanning er viktig for denne regjeringen. Kvalitetsmeldingen er tredje ledd i vår tretrinns-rakett, sa Solberg. 

Først kom Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning, så Strukturreformen, og Kvalitetsmeldingen blir siste ledd, ifølge statsministeren.  

– Min ambisjon for meldingen er at den skal legge rammen for kvaliteten i undervisningen, at det ikke blir en dugnad eller et engangsprosjekt, men en vane.

Solberg håper også at meldingen vil endre undervisningsinstitusjonene dypt.

– Jeg håper at det å bli en fremragende underviser like gjerne kan være drømmen til en ung stipendiat som å bli en fremragende forsker, hilsen en ung student, avsluttet Solberg. 

Foreleserne som slukket gnisten

– Alle husker den foreleseren som åpnet øynene dine, tente en gnist, eller brakte deg inn i det akademiske fellesskap. Hver eneste dag står det fremragende undervisere i auditorier, laboratorier og seminarrom over hele landet. Det er mange gode eksempler, men alt er ikke som det burde være, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

– Alle husker også forelesere som slukket gnisten, forelesningssaler som var fulle ved semesterstart, men slunkne halvveis uti semesteret, advarte han.

Det viktigste med kvalitetsmeldingen er dermed å gi universiteter og høyskoler de verktøyene og rammene som trengs for å heve kvaliteten.

– En nøkkel er at underviserne får høyere status, sa Isaksen og gjentok statsministerens budskap om å gjøre det like gjevt å være en fremragende underviser som å være en fremragende forsker. 

Tiltak i Kvalitetsmeldingen

  • Egne opptakskrav for enkeltudanninger
  • Gjennomgå studieprogrammer i tettere samarbeid med arbeidslivet
  • Sensorveiledning ved alle eksamener
  • Bedre tilbud til talenter, for eksempel forskerlinjer
  • Merittering av undervisning innen to år
  • Mulig endring i stillingsstruktur for å skape karriereveier som vektlegger undervisning
  • Krav om pedagogisk basiskomeptanse
  • Konkurranse om midler til utdanning, ikke bare om forskningsmidler
  • Utvikle en kvalitetsportal som samler data
Emneord: utdanningspolitikk, Regjeringen Av Julia Loge
Publisert 17. jan. 2017 11:54 - Sist endra 17. jan. 2017 15:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere