– Skulle ønske universitetet var mer som en fritidsklubb

Da en av UiOs fantastiske formidlere begynte å studere, fikk han høre at universitetet ikke er en fritidsklubb. Nå anbefaler førstelektor Øivind Bratberg UiO å sette av ressurser til de som brenner for god undervisning.

NÆRVÆR: – Er man tilstede i studentenes liv, så er man også godt igang med et pedagogisk nærvær.Så veldig komplisert behøver det ikke å være, sier en av Norges beste formidlere, førstelektor Øivind Bratberg ved Universitetet i Oslo.

Foto: Ola Sæther

Da Øivind Bratberg begynte å studere, fikk han høre flere metaforer om universitetet, at det er som en familie, men ikke som en fritidsklubb. Nå har Morgenbladets lesere kåret ham til en av Norges beste formidlere, og han vil gjerne ha litt mer fritidsklubb, podkast på trikken og læring i sosiale medier.

Se denne videoen og hør hva han mener om undervisning:

 

Fremragende underviser

Bratberg mener at mye av drivkraften for å bli en fremragende underviser, eller fantastisk formidler kommer i møtet med studentene. 

– Strukturer og kultur er også viktig for å legge til rette for god undervisning, å skape et klima der god undervisning er bejublet og der det finnes tid og rom for det. 

Han mener det er viktig at innsatsen blir sett og belønnet, enten gjennom formelle mekanismer, som lønn og stilling, men også tid og ressurser til undervisning.

– Gjør man det så er man godt på vei, sier Bratberg. 

Da kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen la fram hovedpunktene i Kvalitetsmeldingen på konferansen, sa han at universitetene og høyskolene nå får to år på seg, og så må de ha på plass et system for merittering av undervisning. 

Advarer mot nytt tellekantsystem

Bratberg anbefaler UiO å sette av ressurser til de som brenner for god undervisning.

– Og så skal man følge godt med på hvilke signaler som kommer om å måle god undervisning, for man skal være forsiktig med å straks innføre standardiserte mål for god undervisning. Mange av oss er skeptiske til tellekanter, og det er ikke gitt at tellekanter har så mye for seg på dette området. 

Bratberg er ikke videre bekymret for at balansen mellom forskning og undervisning vil bli forrykket

– Akademikere lever med balansekunsten hele tiden, konstaterer han. 

For å få til den gode undervisningen mener Bratberg likevel at det er viktig å sette av nok tid og energi. Og så må man sette seg i publikums sted, sier han. Hvorfor er dette interessant for oss, hva er det vi skal klare sammen.

– Er man tilstede i studentenes liv, så er man også godt igang med et pedagogisk nærvær. Så veldig komplisert behøver det ikke å være, sier han til Uniforum.

 

Emneord: utdanning, kvalitetsmeldingen, studenter Av Julia Loge
Publisert 18. jan. 2017 11:16 - Sist endra 18. jan. 2017 20:56
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere