– Ofte kommunikasjon det strander på

Mens renholderne har blitt kostnadsvurdert, har lederne i Eiendomsavdelingen lært å skille mellom «det du tenker» og «det du føler».

BLE BEVISSTGJORT: – Alle ledere har godt av å være bevisste på hvordan de kommuniserer. Så dette var ikke ment som et grunnkurs i kommunikasjon, men en bevisstgjøring av lederrollen, forklarer eiendomsdirektør John Skogen.

Eiendomsavdelingen brukte i 2014 og 2015 til sammen i overkant av 700 000 kroner på konsulenter innenfor ledelse og organisasjonsutvikling. Godt over halvparten gikk til benchmarking av renhold, park og bygningsdrift.

Blant kjøpene var også et kurs fra «Institutt for medskapende ledelse» som inngikk på ledernes lunsj til lunsj-samling på Leangkollen konferansehotell i Asker i oktober.

Stoppe opp og reflektere

Ledersamlingen med tittel «Kommunikasjon i lederrollen» var den første etter at avdelingen ble omorganisert, og ga et godt utbytte både faglig og sosialt for de 27 lederne som deltok, forteller eiendomsdirektør John Skogen.

En oppsummering av seminaret ligger på avdelingens nettsider. Alle som uttaler seg, er positive:

«Vi fikk virkelig forståelsen for hvor viktig det er med god kommunikasjon», beskriver en.

En annen trekker fram en «en god teknikk som går ut på stoppe opp litt og reflektere over hvordan vi reagerer i ulike situasjoner». Øvelsen handlet om å se forskjellen på det du observerer, det du tenker, det du føler og det du vil, og utdypes slik:

«Hvis du for eksempel har en leder som virker veldig stresset og overarbeidet, er det ikke så nyttig at du sier «Nå må du slappe av litt, hvis ikke blir du en dårlig sjef!». Kanskje kan du heller si: Jeg observerer at du har veldig mye arbeid om dagen. Jeg tenker at dette går ut over den oppfølgingen du gir til meg. Jeg føler at det er vanskelig å få tatt kontakt med sjefen min. Og jeg vil at noe skal forandre seg slik at vi kan få mer tid til å snakke sammen.»

Bevisstgjøring av lederrollen

– Vil du si at dette seminaret var for nybegynnere eller viderekomne innenfor emnet «Kommunikasjon i lederrollen»?

– Vi har ikke så mange nybegynnere i Eiendomsavdelingen, men alle ledere har godt av å være bevisste på hvordan de kommuniserer. Så dette var ikke ment som et grunnkurs i kommunikasjon, men en bevisstgjøring av lederrollen, forklarer direktøren.

– Tenke, føle, observere – snakker dere slik i Eiendomsavdelingen nå?

– Det indre liv i Eiendomsavdelingen er så forskjellig. Jeg vil ikke si noe generelt om det.

– Er teksten på nett en god gjengivelse av seminaret?

– Ja, for så vidt. Det var et todelt seminar, hvor den andre delen, som ikke er så mye omtalt, gikk mer på det administrative.

Kommer alle til gode

– Vil seminaret komme hele avdelingen til gode?

– Ja. Ofte er det kommunikasjon det strander på. Å ha en leder som er god på kommunikasjon og bevisst på det, er veldig viktig, sier Skogen. Han beskriver seminaret som en nyttig del av avdelingens kompetanse- og lederutviklingsplan.


Les også: De lavest lønte på UiO er for dyre

Av Helene Lindqvist
Publisert 15. apr. 2016 05:10 - Sist endra 14. aug. 2019 12:31
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere