Betalte 68 000 kroner for to taler: – Helt vilt

Omorganiseringen som skulle redusere penger brukt på administrasjon, ble rundet av med stivt prisede taler.

PR-byrået Gambit fikk 68 086 kroner fra UiO for å skrive denne hilsenen til de ansatte i Eiendomsavdelingen samt en tale til de ansatte i Sentraladministrasjonen. Begge talene ble framført av universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe. (Skjermdumpen viser kun et utdrag av talen.)

Les også: Handler PR-tjenester for millioner mer enn planlagt

Da jeg krysset over plassen på vei til xx-hus her forleden, kom jeg til å tenke på Sigurd Obstfelders dikt «Jeg ser».

Det fortalte universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe i en lang, og halvt personlig juletale til de ansatte i Eiendomsavdelingen for to år siden, ifølge et taleutkast Uniforum har fått tilgang til. Talen var skrevet av PR-byrået Gambit på oppdrag for Lederstøtten. Til hvilket hus direktøren var på vei, hadde Gambit, som den gang var helt ferske som PR-rådgivere for UiO, tilsynelatende ikke noe forslag til.  

– Har permanente behov

Regningen for talen, sammen med en tale til de ansatte i Sentraladministrasjonen, kom på 68 086 kroner.

– Helt vilt, synes Ole Martin Nodenes, som representerer de teknisk-administrativt ansatte i Universitetsstyret.

– Og så er det også det med taler, at de skal være personlige. Derfor skulle jeg ønske både rektor og universitetsdirektør skrev talene sine selv. Og om de trenger hjelp, bør det være fra noen på UiO, legger han til.

UiOs avtale med Gambit H+K

* I 2013 inngikk UiO en rammeavtale med PR-byrået Gambit H+K. De neste fire årene skulle Gambit bistå UiO med kommunikasjonstjenester som mediehåndtering, markedsføring, studiekampanjer, taleskriving og omdømmebygging, for inntil 1 million kroner i året.
* Tall Uniforum har fått fra UiO, viser at UiO har handlet tjenester hos Gambit for nær 2,8 millioner i 2014 og rett under tre millioner i 2015.
* Det norske PR-byrået Gambit ble startet opp i 2014, og er senere kjøpt opp av Hill+Knowlton. «Vi teller rundt 75 medarbeidere som representerer noe av den bredeste kompetansen norsk næringsliv kan tilby. Innenfor Gambit H+K sine tre hovedområder; Markeds-, Selskaps- og Samfunnskommunikasjon jobber det mennesker med unike bakgrunner.» opplyser byrået på sin hjemmeside.

Senere skal ikke Gambit ha fått denne type oppdrag for UiO. At det ble gjort akkurat denne gangen, skyldtes ifølge kommunikasjonsdirektør Marina Tofting lav bemanning grunnet foreldrepermisjon. Det skal også ha blitt lagt ekstra ressurser i talene fordi avdelingene nettopp hadde gjennomgått store omorganiseringer.

Fikk innføring i IHR

Byråets tidsbruk på talene endte på 41,5 timer, altså rett over en vanlig arbeidsuke for en UiO-ansatt. Dette inkluderte blant annet en innføring i UiOs omorganisering Internt Handlingsrom (IHR). IHR ble gjennomført i 2011–2013 for å frigjøre penger fra administrasjon og til forskning og utdanning. Prosessen innebar blant annet at 50 millioner kroner ble fjernet fra Sentraladministrasjonens budsjetter over tre år.

– IHR skulle frigjøre penger fra administrasjon og til forskning og utdanning. Er det da noe paradoksalt i det å kjøpe taler til 68 000 kroner for å markere gjennomføringen?

– Vi hadde lav bemanning på grunn av foreldrepermisjon og trengte derfor ekstra ressurser, gjentar kommunikasjonsdirektøren på e-post. Hun vil ikke intervjues muntlig om UiOs bruk av Gambit.

– De kan ikke UiO

Da UiO inngikk avtale med Gambit i 2013, var Nodenes blant kritikerne.

– PR-byråene er en del av en trend og en bransje jeg ikke har noe til overs for. Jeg skulle ønske UiO holdt seg for god til å støtte opp om slike byråer, sa han den gang.

– Er du fremdeles kritisk til at UiO skal bruke penger på PR-byrå?

– Jeg står for det jeg sa sist. Generelt mener jeg det er viktig at UiO har kompetansen selv. At de bruker nærmere tre millioner kroner i året på Gambit, tyder dessuten på at man nærmest har permanente behov her. Tre millioner kroner i året er tre fulle stillinger.

– Gambit er eksperter?

– Ja, men samtidig kan de i utgangspunktet ikke UiO. Nå bruker vi tid og penger på å lære dem opp, og så kan de tjene enda mer penger ved å selge sektorkunnskapen videre. Rektor har vært synlig i hele sin periode, og det er bra og flott. Men det er ikke noen tvil om at enkelte oppgaver blir prioritert foran andre her på UiO, konstaterer Nodenes.

Emneord: IHR Av Helene Lindqvist
Publisert 28. jan. 2016 04:59 - Sist endra 31. jan. 2016 16:26

UiO-direktørens kjøp av tale fra Gambit julen 2013 - bryter ikke dette med grunnleggende prinsipper om redelighet? Hun fremfører den som sin egen, men den er laget av en taleskriver. Hun burde i det minste sagt: ..."Kjære medarbeidere, jeg skal nå presentere en tale som er kjøpt fra PR-byrået Gambit for XX-kroner, medarbeider YY der har skrevet den og jeg skal fremføre den så godt jeg kan. Den er altså ikke min egen, selv om det kan virke slik...osv.". Det hadde være mer redelig.  

Dessuten: Ansatte ved UiO er kjent for gode taler - laget av dem selv. Ville Inge Lønning eller Ivar Lie kjøpt en tale fra et PR-byrå? Utenkelig. Det er tydeligvis en kulturell nivåsenkning på gang i UiO-ledelsen.

700265@hil.no - 29. jan. 2016 21:37

Tre mill i året på Gambit? Er ikke det sløsing med offentlige midler? De har fått mye pr for penga med denne saken, det er virkelig pinlig. Like pinlig som den talen, herregud for en floskel. Jeg trode da UiO hadde ressurser til noe bedre enn dette, det sitter da noen smarte folk der skulle man tro! Hvis ikke, ansett noen!

kristivg - 31. jan. 2016 20:59
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere