– Vil ikke bare underholdes til døde

Kunnskapskanalen har registrert opptil 22 000 seere på programmene fra Forsker Grand Prix-konkurransene. 

RETT HJEM: Sendingene fra Forsker Grand Prix går rett hjem hos norske fjernsynsseere. 22 000 personer så i gjennomsnitt disse programmene fra Kunnskapskanalen sist år. Bildet viser Siv G. Aalbergsjø fra Fysisk institutt som vant landdelsfinalen i Oslo i 2014.

Foto: Yngve Vogt/Apollon

– Det viser at folk ikke bare vil underholdes til døde, sier Arild Boman som sammen med daglig leder Yvonne Pettrem koordinerer Kunnskapskanalen.

Kunnskapskanalen har sendt programmer på NRK2 fra Forsker Grand Prix-konkurransene ved universitetene under Forskningsdagene siden 2010, i samarbeid med Norges forskningsråd. Her konkurrerer forskere fra hele landet om å formidle sin forskning.

22 000 seere i gjennomsnitt

Programmene er på opp mot to timer, det vil si at de varer lenger enn en spillefilm.

– Disse programmene har likevel en seeroppslutning som er like høy eller høyere enn programmer som går rett før på NRK2-kanalen. Siste år var seertallene som så hele programmene fra Forsker Grand Prix  i gjennomsnitt på 22 000, like høyt som NRK2 programmene foran, og 111.000 så deler av dem, nesten dobbelt så mange som programmene foran, med 59.000, opplyser Arild Boman. Han er også godt fornøyd med det totale seertallet for sendingene fra Forsker Grand Prix, året sett under ett.

 

 –Sist år hadde disse sendingene omtrent 260 000 seere på hele programmer og mer enn 1,3 millioner personer så deler av programmene, opplyser han.  

– Dette viser at våre seere er interesserte i å følge med på både premisser og metoder som er brukt i forskningen. Dessuten ønsker de å få med seg et helt resonnement.  Slik ser de også forskjellene på forskning i naturfag, medisin og humaniora og samfunnsvitenskap, peker han på.

– Skaper kontaktflate mellom ny norsk forskning og samfunnet

Siden starten i 2010 har Kunnskapskanalen hatt rundt  860 000 seere på hele programmer fra Forsker Grand Prix, og ca. 5.4 millioner  har sett deler av programmene.

– Det er altså mulig å formidle til et allment publikum fra tett opp til forskningsfronten i norsk kunnskapsproduksjon. Kunnskapskanalen har dermed bidratt til å skape kontaktflate mellom ny norsk forskning og samfunnet. Og vist at publikum ikke bare vil underholdes til døde, - motsatt Neil Postmans berømte konklusjon, konstaterer Arild Boman.     

For ikke lenge siden sendte Kunnskapskanalen foredraget til Thomas Piketty fra Universitetets aula sist vinter.   

– Da påpekte UiO-rektor Ole Petter Ottersen i sin blogg om den store betydningen Kunnskapskanalens sendinger har for universitetet, sier Boman.

Rett før jul starter sendingene fra Forsker Grand Prix igjen. Det første programmet går på lufta lørdag 19. desember. Det blir også sendinger i jule- og nyttårshelgen.

 

 

 

Emneord: Forskningsformidling, Forskning Av Martin Toft
Publisert 3. des. 2015 05:00
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere