USA styrer MOOC-tilbud

MOOCs skulle gi studenter over hele verden tilgang til gratis utdanning. Etter press fra amerikanske myndigheter er studenter fra Cuba, Iran og Sudan utestengt fra kursplattformen Coursera.

BEKLAGER: Coursera beklager at amerikansk lovgiving tvinger dem til å blokkere studenter fra enkeltland og opplyser at de jobber utrettelig med å finne en løsning.

Foto: Universitetsavisa/Illustrasjon

Det er USAs boikottlovgiving som gjør at MOOC-giganten ser seg nødt til å nekte studenter fra disse tre landene adgang til nettkursene, som i utgangspunktet skulle være vidåpne for alle. Tilbudene fra Coursera anses som en tjeneste og rammes dermed av USAs eksportrestriksjoner overfor bestemte land.

"Access denied"

Så langt er 200 IP-adresser blokkert. Når studentene prøver å logge seg inn, kommer det opp en beskjed om at de er nektet adgang samt hvorfor. De vil fortsatt ha mulighet til å bla gjennom kurskatalogen og lese hjemmesida og bloggen til Coursera, men deretter smekkes dørene igjen.

Sentrale universiteter har sluttet seg til plattformen, blant annet Stanford University, Princeton, University of Michigan og University of Pennsylvania. Siden oppstarten i 2012 har over 100 universiteteter inngått samarbeid med Coursera om å tilby kurs.

Av de skandinaviske landene er det bare Danmark som deltar. Københavns universitet tilbyr åtte kurs og Handelshøyskolen i København tilbyr tre kurs via Coursera. NTNU har foreløpig ikke sluttet seg til plattformen, og heller ingen av de andre norske universitetene.

Opprører mange

Nettopp hjemkommet fra den store internasjonale konferansen EMOOC i Lausanne, forteller seniorrådgiver Bent Kure ved UiO og Høgskolen i Lillehammer at mange reagerer på denne blokaden:

- Flere europeiske universiteter mente utestengingen var en god grunn til ikke å bruke Coursera som en internasjonal plattform for MOOC. De vil ikke godta at land skal utelukkes fordi USA mener dette er en måte å bekjempe terrorisme på, sier han.

Coursera beklager at amerikansk lovgiving tvinger dem til å blokkere studenter fra enkeltland og opplyser at de jobber utrettelig med å finne en løsning.

Vende Coursera ryggen?

MOOC-tilhengerne har nå fått amerikansk storpolitikk i fleisen, som i praksis forkludrer de opprinnelige visjonene om global kunnskapsutveksling.

- Det er vanskelig å forstå hvorfor en fattig student fra Sudan skal nektes adgang til gratis utdanning. På konferansen var det en diskusjon om europeiske universiteter bør vende ryggen til Coursera og i stedet velge andre læringsplattformer. Denne diskusjonen kommer nok til Norge også, sier Kure.

UA har vært i kontakt med prorektor Berit Kjeldstad for å høre hvordan NTNU stiller seg til at Coursera utestenger tre land. Kjeldstad, som også er leder av det nasjonale MOOC-utvalget, hadde ikke anledning til å kommentere saken i dag.

Coursera blokkerte også brukere fra Syria, men disse har fått full adgang til kurstilbudene igjen etter at amerikanske myndigheter ga klarsignal til dette.

Plattformen edX, som er etablert av Harvard og MIT fått lisens til å operere i Iran og Cuba. De håper å få samme godkjenning for å tilby tjenestene sine til Sudan. Det er ikke klart hvordan Udacity, enn annen amerikansk plattform, stiller seg til de amerikanske restriksjonene.

 

Les også:

*
Fenomenet MOOC er på vei til UiO
* «Flexphil» skal redusere strykprosenten
 

 

Av Solveig Mikkelsen/ Universitetsavisa
Publisert 14. feb. 2014 09:47 - Sist endret 14. feb. 2014 09:53
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere