190 ideer kom kommersialiseringsselskapet Inven2 i hende i løpet av 2012. De fleste av dem kom fra forskere ved Universitetet i Oslo, melder universitetet i en pressemelding.
Inven2 ble etablert som Birkeland Innovasjon i 2004, etter en lovendring som innebar at forskere ikke lenger hadde enerett på sine forskningsresultater. Formålet var å hjelpe til med idéutvikling og kommersialisering av forskningsresultater.
Birkeland innovasjon ble i 2010 Slått sammen med Medinova , og fikk navnet Inven2. Selskapet eies av UiO, Oslo Universitetssykehus og Helse SørØst.
– Universitetet i Oslo satser stort på innovasjon. Vi ønsker at idéer og resultater fra vår grunnforskning skal utvikles videre slik de kommer samfunnet til nytte, utaler rektor Ole Petter Ottersen i pressemeldingen fra universitetsledelsen.
Flere av ideene er utviklet i samarbeid med Oslo Universitetssykehus eller andre helseforetak i Helse SørØst.
– Tallene viser at vi gjør mye riktig. Forskerne er blitt flinkere til å melde inn sine ideer, og vi har blitt veldig dyktige til å peke ut patenterbare oppfinnelser, sier Inven2-sjef Ole Kristian Hjelstuen.
Vil doble kommersialiseringer
I pressemeldingen lover universitetet at Inven2 gjennom innovasjonsåret 2013 vil prøve å lokke forskerne til å komme opp med enda flere ideer.
– I 2015 skal vi ha 60 kommersialiseringer, mer enn dobbelt så mange som i dag, sier Hjelstuen. Han påpeker også at Inven2 kan skilte med flest kommersialiseringer av alle de nordiske universitetenes innovasjonsselskaper. Det viser tall fra Forskningsrådet fra 2011.
Satser på innovasjon
2013 er Innovasjonsår ved UiO. Årets UiO-festival har også innovasjon som overordnet tema. I tillegg til konserter, barneuniversitet og boder fra Mathallen, blir det en rekke foredrag innen teknologi, livsvitenskap, samfunn og miljø. UiO-festivalen 20. april er gratis og åpen for alle.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere