Tiden har løpt fra bachelor

Bachelor-programmet svarer hverken til lærernes eller studentenes forventninger. Ti år etter innføringen av Kvalitetsreformen, mener begge parter at bachelorstudiet mangler tydelige kvalitetsmål, helhet og sammenheng.

BACHELOR FÅR STRYK: Både lærere og studenter er samstemte om at bachelor (Bc) mangler et tydelig læringsmål i tråd med arbeidsmarked og kompetansekrav.(Arkivfoto)

Foto: Ola Sæther

Det kommer fram i en intervjustudie gjort av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Vinteren og våren 2012 ble det gjennomført gruppeintervjuer med studenter, faglærere og faglige ledere på sju programmer ved sju ulike institusjoner. Respondentene ble bedt om å vurdere kvaliteten innenfor sju temagrupper

.«Oppfatninger om kvalitet i høyere utdanning» er en oppfølging av NOKUTs Kvalitetsbarometer for høyere utdanning, skriver Universitetsavisa.

- Trenger ny nasjonal strategi

Studentene er fortsatt lite tilfreds med faglige tilbakemeldinger og veiledningstid. Både lærere og studenter er samstemte om at bachelor (Bc) mangler et tydelig læringsmål i tråd med arbeidsmarked og kompetansekrav.

- For at et program skal være noe mer enn summen av enkeltemner, kreves tydelig faglig ledelse og godt samarbeid mellom alle som bidrar i programmet, sier NOKUT-direktør Terje Mørland på NOKUTs nettsider.

Ti år etter Kvalitetsreformen trengs en ny nasjonal strategi for å styrke kvaliteten i norsk høyere utdanning, mener Mørland.

LES OGSÅ: NOKUT varsler et styrket tilsyn med universitetene i år - særlig humanistiske fag. Institutt for historie og klassiske fag (bildet) er allerede i gang med evalueringen.

De to verdener

Både lærere og studenter hadde markant forskjellige oppfatninger av bachelor- og masternivået. De fleste av de utfordringene som studentene oppga at de sliter med gjelder i utpreget grad på bachelornivået, og mindre på mastergrad.Masterstudenter er mer fornøyd med det faglig-sosiale miljøet, kontakten med faglærerne er bedre, og de er i større grad tilfreds med kvaliteten på undervisning og veiledning.

Også lærerne er mer tilfreds på masternivået. I masseutdanningas tid synes bachelorstudiene å lide i spørsmålet om kanalisering av ressurser og oppmerksomhet, heter det i studien, som avsluttes med noen refleksjoner om ambisjoner, ressurser og resultater i norsk høyere utdanning slik de kan framstå ut fra denne undersøkelsen.

Det nasjonale kvalitetssikringsorganet foreslår nå at Kunnskapsdepartementet ser på endringer i regelverket.

Emneord: Studentforhold, Undervisning, Studentsaker Av Tor H. Monsen i Universitetsavisa
Publisert 11. feb. 2013 15:42 - Sist endret 12. feb. 2013 14:12
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere