Tannlegestudentenes fantompasienter

De sier aldri au og de blør ikke, men ellers er fantompasientene akkurat som andre pasienter.

REALISTISKE FORHOLD: Øving på fantompasienter gjør tannlegestudentene bedre rustet til å ta fatt på levende pasienter.

Mens de to første årene av tannlegestudiet primært består av teori, begynner tannlegestudentene i femte semester på den praktiske delen av utdannelsen.  I høst åpnet fakultetet et splitter nytt, moderne læringssenter i det nye tilbygget til Domus Medica på Gaustad.

EVIGHETSPASIENTEN: – Tennene i hodene kan skiftes ut.

Gammelt og utdatert

Prodekan for studier og undervisning ved Det odontologiske fakultet, Morten Rykke forteller at utstyret i det gamle læringssenteret i Geitmyrsveien var gammelt, utdatert og utslitt. Det hadde kun 15 hoder, slik at bare halvparten av studentene på kullet kunne arbeide samtidig.

– Nå har vi fått frigitt plass i Geitemyrsveien, samtidig som vi har fått et tipp-topp-læringssenter, stråler han.

Stolt viser studiedekanen fram den nye salen, som har fått 44 arbeidsplasser med alt det utstyr en tannlege måtte begjære. Hver arbeidsplass har både tannlegeenhet, tannteknikerbenk og PC. Benken brukes for eksempel til å lage kroner og proteser. På PC-skjermene kan studentene se på røntgenbilder, følge demonstrasjons- og undervisningsfilmer og kommunisere med læreren.

STOLT LEDER: – Med det nye læringssenteret har vi styrket det odontologiske miljøet på Gaustad, sier prodekan for studier og undervisning, Morten Rykke.

Dobbelt så mye trening

– Nå får studentene dobbelt så mye tid ved fantomhodene sammenliknet med tidligere. I denne salen får studentene optimal læring og ferdighetstrening før de begynner å arbeide med virkelige pasienter i sjette semester, kommenterer han.

Det er hele 10 år siden planleggingen av det nye senteret startet.

– Nå er vi stolte og glade over endelig å være i havn, erklærer prodekanen.

 

 

Av Grethe Tidemann
Publisert 13. des. 2012 13:50 - Sist endret 13. des. 2012 14:27
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere