Førsteprisen gikk til Høgskolen i Lillehammer, mens Høgskolen i Gjøvik tok tredjeplassen.
Det var prosjektet «Computing in Science Education»- Beregninger i realfagsutdanningen" ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet som tok andreplassen på 300 000 kroner. Studentene har gjennom prosjektet blitt satt i stand til å studere realistiske problem tidlig i realstudiet, og de har selv fått ansvar for å bidra til å gjøre utdanningen mer relevant, melder Kunnskapsdepartementet.
Praktisk og akademisk
Høgskolen i Lillehammer fikk førsteprisen på en halv million kroner for «BOL-studiet – en prakademisk utdanning av studenter innen HR». Det er en kombinasjon av praktisk og akademisk tilnærming til organisasjon og ledelse. Tredjeprisen på 200 000 kroner gikk altså til Høgskolen i Gjøvik for prosjektet «Simuleringssenteret». Der har de bygd opp et simuleringssenter for å styrke utdanningskvaliteten i profesjonsstudiene innenfor helsefag.
– Kan lære
– Årets vinnere har på ulike måter arbeidet godt med å gjøre høyere utdanning mer relevant. Spesielt er det spennende å se hvordan Høgskolen i Lillehammer har klart å kombinere praktisk og akademisk arbeid. Andre institusjoner har virkelig noe å lære av måten det her jobbes på, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen i en pressemelding.
Utdanningskvalitetsprisen deles årlig ut av Kunnskapsdepartementet og har til hensikt å stimulere institusjonene innenfor høyere utdanning til å arbeide systematisk med å fremme og videreutvikle kvaliteten på sine utdanninger. Prisen er på totalt en million kroner og ble i år delt ut for tolvte gang.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere