350 nye studenter fra 45 land

I dag ble 350 nye internasjonale studenter tatt imot ved Universitetet i Oslo, som i 2012 skal satse på internasjonalisering.

PÅ UTVEKSLING. – Vi vil lære mer om velferdsstaten, sier utvekslingsstudentene Joyce Lee, Cindy Leung, Ronald Ling og Joli Kam fra Hong Kong.

Foto: Martin Toft

– Jeg ville aldri ha bosatt meg i Skandinavia og Norge om jeg ikke hadde fått muligheten til å studere her. Utvekslingen gir meg muligheten til å oppleve denne delen av verden, sier Ronald Ling fra Hong Kong.

Han er en av de 350 studentene som ble tatt imot ved Universitetet i Oslo i dag.

– Vi er også interesserte i å lære mer om velferdsstaten, som ikke er en del av virkeligheten i Hong Kong, der alt går fort og alt handler om konkurranse. Vi er nysgjerrige på hvordan livet leves her i Norge. Vi ser også fram til å oppleve norsk natur, sier Joyce Lee, Cindy Leung og Joli Kam.

45 land

De fire studentene er, som de fleste av de nye internasjonale studentene, kommet for ett semesters studier på bachelornivå i Oslo på grunnlag av utvekslingsavtaler med samarbeidende utdanningsinstitusjoner.

Flesteparten av studentene kommer fra Frankrike og Tyskland, og en stor andel fra USA og Canada. Det er en tydelig vekst i antall studenter som kommer fra Sør-Korea og Kina.

Noen av studentene er fra land som Palestina, Sudan og Iran. Det kommer også studenter fra Uganda og Sri Lanka for å ta mastergrad innenfor Norads program for masterstudier (NOMA).

Internasjonal profil i alle program

Ifølge handlingsplanen for Internasjonaliseringsåret 2012 skal alle utdanningsprogrammene ”gis en internasjonal profil, og samarbeidet med utenlandske institusjoner skal økes for å gi høyere kvalitet”.

Internasjonaliseringsåret skal også ”bidra til å mobilisere for globale utfordringer, styrke det strategiske samarbeidet og bedre kompetansen og kapasiteten på UiO for å kunne bli et bedre internasjonalt universitet”.

Emneord: Internasjonalisering Av Helen Hillevi Ruud
Publisert 10. jan. 2012 16:43 - Sist endret 10. jan. 2012 16:48
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere