Ber regjeringen følge opp studentveksten

 – Vi frykter at politiske signaler fra Kunnskapsdepartementet om at universitetene og høgskolene skal ta opp langt flere studenter enn de får fullfinansiert, vil svekke utdanningskvaliteten og føre til en urimelig arbeidsbelastning for de ansatte, sier Forskerforbundets leder Bjarne Hodne i en pressemelding.

TAR IKKE ANSVAR:: – Myndighetene legger opp til at institusjonene skal ta opp flere studenter enn de har kapasitet til, men unnlater å påta seg ansvaret for hvordan dette skal finansieres og følges opp, sier leder i Forskerforbundet, Bjarne Hodne, som på bildet deltar i en debatt med forskningsminister Tora Aasland.

Foto: Martin Toft

Denne uken viste tall fra Samordna opptak at rekordmange har søkt om plass ved norske universiteter og høyskoler. Det er planlagt over 50 000 studieplasser i 2011 . Tallene for studiepoengsproduksjon for 2010 viser at det allerede er over 25 % flere studenter ved statlige universiteter og høyskoler enn institusjonene får strategisk bevilgning for over statsbudsjettet.

– I tillegg vil en slik politikk gjøre det vanskeligere for institusjonene å ivareta kravet om forskningsbasert undervisning, som er en forutsetning for utdanningskvaliteten, understreker Bjarne Hodne.

Forskerforbundet har lenge etterlyst en plan fra Regjeringen for hvordan institusjonene skal håndtere den store veksten i antall studenter. 

– Myndighetene legger opp til at institusjonene skal ta opp flere studenter enn de har kapasitet til, men unnlater å påta seg ansvaret for hvordan dette skal finansieres og følges opp, sier Hodne. Hvis ikke noe nå blir gjort, så frykter vi at dette vil øke frafallet i høyere utdanning og svekke rekrutteringen av fremtidens lærekrefter. 

Forskerforbundet slutter seg også til kravet fra Norsk studentorganisasjon om at den store studentveksten må følges opp av ekstrabevilgninger for å øke utdanningskvaliteten, både for nye studenter og dem som allerede er i utdanning. 

 

Emneord: Studentforhold, Studiesaker, Arbeidsforhold
Publisert 29. apr. 2011 09:59 - Sist endret 29. apr. 2011 10:32
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere