Ønsker flere reale rollemodeller

Kunnskapsdepartementet styrker satsingen til RENATE-senteret i Trondheim med en halv million kroner. – Gode rollemodeller er uhyre viktig når man som ung skal ta vanskelige valg om fremtiden, sier forskningsminister Tora Aasland i ei pressemelding.

GIR HALV MILLION: Forskningsminister Tora Aasland er glad for at hun kan overføre en halv million ekstra til RENATE-senteret.

Foto: Ola Sæther

Mange unge velger bort realfaglig og teknologisk utdanning fordi de mangler god informasjon om hvilke karrieremuligheter en slik utdanning gir. På dette området har Kunnskapsdepartementets nasjonale senter for realfagsrekruttering en viktig rolle. RENATE-senteret  i Trondheim har gjennom sin satsing på rådgivere, foreldre og elevene selv blitt en viktig ressurs til at de unge kan ta bedre og mer informerte valg om hvorvidt de bør velge en realfaglig utdanning.

RENATE-senteret startet i høst opp rollemodellbyrået ALFA. Unge og engasjerte rollemodeller skal gjennom personlige fortellinger gi ungdom et bilde av hvilke spennende muligheter som ligger i en realfaglig utdanning. Vel så viktig er det å vise at det skjuler seg alle typer personligheter bak merkelapper som ”dataingeniør” og ”biokjemiker”, og at en utdanning som byggingeniør kan gi deg muligheter til å hjelpe andre etter en naturkatastrofe.

– Ved å la ungdommene få møte samfunnsengasjerte og kreative, realfagsutdanna rollemodeller, bidrar man til å bryte ned stereotype forestillinger. RENATE-senterets arbeid med å profilere ingeniørenes og realistenes samfunnsrelevans viktig for å øke mangfoldet av unge som søker seg til en slik utdanning, utdyper statsråden. – Derfor styrker vi nå støtten til RENATE-senterets satsing på denne type tiltak, legger Aasland til.

Det ekstra tilskuddet skal i hovedsak brukes til å utvide rollemodellbyrået, slik at enda flere elever kan få et møte med en rollemodell. I tillegg skal midlene også gå til å styrke mentorordningen ENTER.

 

Emneord: Naturfag, Studentforhold, Rekruttering
Publisert 15. des. 2010 12:47 - Sist endret 15. des. 2010 13:39
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere