Vi trener i arbeidstiden

Ta fri en og en halv time i uka og bruk tiden til å klatre, danse, spille bordtennis eller gå en tur. Mulighetene er mange. Tren hva du vil og når som helst, så lenge det er innenfor arbeidstiden og sammen med kollegaer.

SVØMMER FOR HELSE OG SAMHOLD: Halvor Strøm fra Fysisk institutt svømmer sammen med kollegaer i Domus Athletica.

Foto: Ola Sæther

 – Rist på skuldrene. Slapp av. Her er det altfor mange tanker. Ikke tenk så mye, oppfordrer salsatrener Juan Carlos Ortega. Seks damer og to menn danser salsa i Idrettsbygningen på Blindern.
– Vi er vanligvis flere, forteller Sathiaruby Sivaganesh fra Institutt for molekylær biovitenskap. Hun forklarer at fraværet skyldes at det er universitetets skidag. Det er flest damer på kurset, men Sivaganesh har hørt at det er mange menn på nybegynnerkurset i Domus Athletica.

Populær salsainstruktør

DANSER: Sathiaruby Sivaganesh fra Institutt for molekylær biovitenskap danser salsa hver torsdag.

Salsakursene er et av fellestilbudene til UiO-ansatte som ønsker å trene i arbeidstiden. Sivaganesh er blant dem som setter stor pris på ordningen.
– Juan Carlos er kjempeflink. Jeg har gått på salsakurs hos ham tidligere og ble svært glad da jeg hørte at han er blitt en del av treningstilbudet til de ansatte. Nå kan jeg danse i arbeidstiden, og det er helt gratis, sier hun fornøyd.

– Hvorfor danser du salsa?

– Salsa gir koordinasjon og kondisjon. Dette er utrolig bra trening og veldig morsomt.

Sivaganesh forteller at hun pleier å tilpasse arbeidet til treningstimen ved at hun setter i gang et forskningsforsøk rett før dansetimen.
– Når jeg kommer tilbake etter dansetimen er forsøket over, og jeg har fått ny energi og arbeidslyst, bedyrer hun.

Klatring på vegg

I en annen sal er åtte spente UiO-ansatte i gang med den første av fem kurstimer i klatring på vegg. To instruktører skal lose deltakerne fram til brattkort i klatring, noe som innebærer at du kan klatre innendørs uten instruktør. Mye av den første timen brukes til å lære å knyte tau og sele sammen på riktig måte.

Forebygger rygglidelser

FOREBYGGER RYGGLIDELSER: Treningstimen "Rygg og rytme" er svært populær blant UiOs ansatte.

I sal nr. 5 er salsatimen over, og den latinamerikanske musikken er erstattet av amerikansk popmusikk. Rygg og rytme heter denne treningstimen.
– Bøy knærne. Sterke lår er viktige for en god rygg! roper instruktøren.
Salen er full. Blant deltakerne er prorektor Inga Bostad, som ikke er kommet fordi hun har problemer med ryggen, men fordi treningstimen er så bra.
– For meg er det dessuten praktisk at treningslokalet ligger fem minutter fra kontoret, sier hun.

Instruktør Grete Rydning forsikrer at dette er en treningstime som passer for alle. Nivået er moderat. Timen starter med kondisjonstrening og avsluttes med styrkeøvelser. Målsettingen er å forebygge rygglidelser gjennom å styrke muskler som er viktige for å bevare en god rygg. Alle øvelser som belaster ryggen er tatt bort.

Verdens raskeste ballsport

SPILLER BORDTENNIS: – Trening i arbeidstiden er en stålende ordning, synes Hans Henrik Olsen fra Bibliotek for humaniora og samfunnsvitenskap.

Hans Henrik Olsen fra biblioteket i Georg Sverdrups hus spiller bordtennis midt i arbeidstiden sammen med Tore Kristoffersen fra Institutt for Informatikk.
– Trening i arbeidstiden er en strålende ordning, erklærer Olsen etter timen.
– Det er godt å få trene fysisk og nyttig med et avbrekk hvor du bruker tankene på noe helt annet enn jobben, sier han.

– Hvorfor trener du akkurat bordtennis?

Det er en utrolig morsom sport. Det går fort, det er sosialt, og det er en sport som passer for alle, svarer han.

Hver mandag og fredag inviterer bedriftsidrettslaget UiOs ansatte til bordtennistrening på dagtid i kjelleren i Kjemibygningen.  

– Vi har fire bord. Det er bare å møte opp. Du trenger ikke være medlem av bedriftsidrettslaget, opplyser Olsen. Selv har han spilt bordtennis med bedriftsidrettslaget i ti år, men han understreker at det ikke er noe i veien for å møte opp selv om du er nybegynner.
– Da tilpasser vi spillet til ditt nivå, forsikrer han. 

 Dersom tidspunktene ikke passer, og du har noen å trene sammen med, er det ifølge Olsen, også mulig å trene på andre tidspunkter. Nye spillere bør uansett slå på tråden før de kommer.
– Du trenger en kode for å komme inn og kanskje en veibeskrivelse. Det kan være vanskelig å finne fram til lokalet, sier han.

Samarbeid med SiO

- Vi har fått god respons på treningstibudet, forteller Liv Norderud i UiOs seksjon for HMS.

Liv Norderud er ansatt i seksjon for HMS og har blant annet ansvar for å organisere felles treningstimer.

– Vi har inngått en avtale med SiO om en prøveordning som gir UiOs ansatte gratis tilgang til SiOs lokaler på bestemte tidspunkter. Innenfor disse tidspunktene kjøper vi også instruktørtjenester fra SIO, forteller hun.

Hver onsdag kan UiOs ansatte trene styrke i sal eller spinning med instruktør i Centrum Athletica. Torsdager kan de trene i Idrettsbygningen på Blindern og fredager i Domus Athletica.

– Ansatte som er SiO-medlemmer kan selvfølgelig benytte alle SiOs tilbud på dagtid, presiserer Norderud.

– Jeg føler vi har fått til et bredt og fleksibelt tilbud, og responsen vi har fått så langt tyder på at fellestimene er populære, sier hun, og legger til at hun gjerne vil ha tilbakemeldinger og forslag til nye aktiviteter.

Også bedriftsidrettslaget er kommet på banen med aktiviteter på dagtid. Tilbudet er bordtennis, ballspill og løping, og aktivitetene er åpne for alle UiOs ansatte. 

 – Ta en titt på UiOs HMS-sider på nettet, oppfordrer Liv Norderud og forteller at her finner du både en oversikt over fellestilbudene i samarbeid med SiO og en link til bedriftsidrettslagets tilbud. Her kan du også finne ut hvordan du kan gå fram for å starte en egen aktivitet. I utgangspunktet kan du nemlig trene hva du vil, så lenge du trener sammen med andre ansatte og treningen foregår innenfor arbeidstiden.

Opphavskvinnen

 Den som kom opp med ideen om å gi alle UiOs ansatte lov til å trene i arbeidstiden, var Torill Marie Rolfsen, tillitsvalgt i Forskerforbundet og arbeidstaker ved Institutt for molekylær biovitenskap.

I 2005 satt hun som leder for arbeidstakersiden i AMU, universitetets sentrale arbeidsmiljøutvalg.

– Bakgrunnen for ideen om trening i arbeidstiden var at vi fikk tilbakemeldinger om at noen enheter tillot trening i arbeidstiden og andre ikke. På denne tiden var det også mye fokus i mediene på positive effekter av trening på helse og arbeidsinnsats. Samtidig så vi at PC-verdenen gjør noe med vår kollegiale virkelighet. Mange tilbringer hele dagen foran PCen, og stadig mer kommunikasjon foregår via mail.

Bedre helse og bedre samhold

Ved å legge til rette for trening i arbeidstiden sammen med kolleger ønsket vi å bidra både til bedre helse og til bedre sosialt samhold. Dette er årsaken til regelen om at treningen må være sammen med kolleger, forklarer hun.
– Å trene sammen med andre gjør det også mer forpliktende. Det blir litt vanskeligere å sluntre unna, legger hun til.

Rolfsen forteller at trening i arbeidstiden ble innført som en prøveordning i 2006. Den gang dreide det seg om en time i uka, og det var opp til hver enkelt enhet å ta initiativ til aktiviteter.

Trening i julegave

PRESTERER BEDRE: - Ansatte som har gode opplevelser på jobben, presterer bedre, hevder universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.

Høsten 2007 overtok Gunn-Elin Aa. Bjørneboe stillingen som universitetsdirektør ved UiO. Hun var den som forslo å utvide ordningen til en og en halv time og la dette være julegaven til de ansatte i 2007.

– Vi fikk svært mange positive reaksjoner på ordningen med trening i arbeidstiden, men også tilbakemeldinger om at mange ikke benyttet tilbudene på campus fordi treningsøktene til SiO som regel varer én time. Skulle du komme deg til og fra treningslokalet, skifte og dusje, ble det for knapt med tid, forklarer hun, og bemerker at det vitner om at UiO har en pliktoppfyllende arbeidsstokk som teller minuttene borte fra arbeidspulten.

Universitetsdirektøren oppfordrer ledere på alle nivåer til å stimulere sine ansatte til å benytte tilbudet om trening i arbeidstiden.
At ordningen har en positiv effekt både på helse og arbeidsmiljø, er hun ikke i tvil om.
– Vi får veldig mange positive tilbakemeldinger både på ordningen i seg selv og på fellestilbudene. All erfaring viser at ansatte som har gode opplevelser på jobben, også presterer bedre, sier hun.

 

Informasjon om trening i arbeidstiden finner du på denne nettsiden.
 

 


 

 

 

Emneord: Velferd på UiO Av Grethe Tidemann
Publisert 12. mars 2009 12:12 - Sist endret 17. mars 2009 09:47

Å få trene i arbeidstiden er en fantastisk mulighet som enda flere burde benytte seg av.

Anne-Brit Strandset - 18. mars 2009 08:31

Ja, det er en fin mulighet.

terjeth - 18. mars 2009 13:33

Trening gir bedre helse, mer energi og bedre prestasjoner, så dette kommer både den ansatte og arbeidsplassen til gode.

Trine Merete Kvernmo - 23. mars 2009 15:26
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere