Yara sponser nytt veksthus med 10 mill. kr.

I morgen, tirsdag 27. mars, undertegner selskapet Yara International ASA sponsorkontrakten som gir Naturhistorisk museum ved UiO 10 millioner kroner til realiseringen av et nytt veksthus. - I en tid med økende fokus på verdens miljøutfordringer er det viktig at Norge har et skikkelig veksthus som stimulerer til læring og økt kunnskap om vårt biologiske mangfold, sier konsernsjef Thorleif Enger i Yara i en pressemelding fra museet.

OASE 60º NORD: Dette er arkitektkontoret Stein Halvorsens vinnerutkast for nytt veksthus på Tøyen. (Kilde: Arkitekt Stein Halvorsen)

Veksthuset har stått øverst på Botanisk hages ønskeliste i en mannsalder. De eksisterende veksthusene har stått på Tøyen i 140 år. En internasjonal arkitektkonkurranse i 1998 ble vunnet av arkitekt Stein Halvorsen med prosjektet "Oase 60º Nord". Det har imidlertid ikke vært mulig å få finansiert prosjektet over de ordinære budsjettene til Universitetet i Oslo. De siste årene har derfor ledelsen ved Naturhistorisk museum arbeidet for å finne sponsorer som vil bidra til at prosjektet blir en realitet.

Naturhistorisk museum regner denne første sponsorkontrakten som et avgjørende vendepunkt i Botanisk hages lange kamp for et nytt veksthus. Hele anlegget har en total kostnad på over 200 mill. kr. Dersom Naturhistorisk museum greier å skaffe 100 mill. kr. på egen hånd, vil Universitetet i Oslo bidra med 30 mill. kr. fra egne fond, og søke staten om det resterende. Norge er snart det siste landet i Europa som ikke har et slikt veksthus å tilby publikum, og alle Botanisk hages "søsterhager" i Skandinavia har store veksthus som en av sine viktigste ressurser.

- Byggingen av dette veksthuset vil få stor betydning både for Botanisk hage og for Universitetet i Oslo. Naturhistorisk museum gjør en svært viktig jobb når det gjelder å øke rekrutteringen til realfagene, og veksthuset er et viktig redskap i dette arbeidet. For å få realisert bygget, trenger vi et spleiselag med private sponsorer, og det er meget gledelig at vi nå får den første sponsoren på plass, sier rektor Geir Ellingsrud ved UiO.

Stein Halvorsens "Oase 60º Nord" er et vakkert og storslått anlegg, med en arkitektur som gjør det til en severdighet i seg selv. I tillegg til store, flotte veksthusavdelinger med klima fra tropisk til arktisk, inneholder anlegget også en rekke andre fasiliteter som Botanisk hage og museene på Tøyen sårt trenger - restaurant, butikk, utstillingslokaler, foredragssal, møterom og publikums-toaletter.

380 000 besøkende kom til Botanisk hage i 2006, og mangelen på publikumsfasiliteter er nå prekær. Veksthuset vil bli en velkomstportal og et besøkssenter for hagens og museenes store og økende publikum - en varm, fargerik og frodig oase, åpen og innbydende året rundt. Naturhistorisk museum tar imot over 10 000 skoleelever hvert år. Med dette veksthusanlegget får museet også endelig lokaler som er egnet for moderne undervisning, heter det i pressemeldingen fra Naturhistorisk museum.

Emneord: Museene, Botanisk hage
Publisert 26. mars 2007 09:36 - Sist endret 10. des. 2008 16:15
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere