Vil myter om jenter og data til livs

Forsiden Uniforum 02/97
For å forhindre at jenter forsvinner fra datafagene ble det forrige tirsdag arrangert datadag på UNIK-Universitetsstudiene på Kjeller. 55 gymnasjenter kunne via Internett og storskjerm snakke direkte med Tone Irene Sandahl og Dagny Stuedahl fra Institutt for informatikk.

AV MARIT SCHULSTOK Tirsdag i forrige uke var det datadag for jenter på Universitetsstudiene på Kjeller (UNIK). 55 jenter fra første klasse ved Lillestrøm videregående skole var på besøk for å få vite mer om data i forbindelse med utdanning og jobb.

En av postene på programmet var en direktesamtale med Tone Irene Sandahl og Dagny Stuedahl fra Institutt for informatikk på Blindern via storskjerm. I det elektroniske klasserommet i Informatikkbygningen kunne også Uniforum følge med på samtalen med jentene på Kjeller.

Rent bortsett fra til dels usynkroniserte bevegelser og bildet som av og til forsvant, var det nærmest som å sitte blant jentene i klasserommet på Kjeller. På spørsmål fra Sandahl om de hadde bestemt seg for hva de ville gjøre senere i livet, fniste jentene, på jenters vis. Bare én våget seg frampå for å si at hun ville ta matte og fysikk de neste årene.

JENTEFIENDTLIGE INFORMATIKKFAG?

­ Først og fremst ønsker vi alle mytene som svirrer om jenter og data, til livs, sa Dagny Stuedahl til gymnasjentene. Hun har siden september i fjor undersøkt hvorfor jenter faller fra informatikkfaget. Det er et prosjekt finansiert av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, og Stuedahl har foretatt 30 dybdeintervjuer med jenter på forskjellige nivåer i informatikkutdanningen.

­ Plutselig, i 1994, begynte jenter i hopetall å falle av lasset. På begynnernivået er det rundt 25 prosent jenter på informatikk, men de er i fåtall på mellomfagsnivå, og kun rundt 10 prosent på hovedfaget er jenter. Instituttet ønsket å finne ut av årsakene bak dette.

­ Det hele henger fra tidligere av sammen med mytene om data. For eksempel er det en sterkt innarbeidet myte at arbeid med informatikk bare foregår foran en skjerm. Og det er jo ikke riktig. Dessuten verserer det rykter om at arbeid med informatikk betyr mye stress med et nærmest 24 timers engasjement og umulig å kombinere med familie.

­ Det er mange årsaker til at jenter velger bort datafag, og det er behov for mer forskning og en grundigere gjennomgang av fagstrukturen ved informatikkstudiet, sier Stuedahl.

JENTEGRUPPAS HJEMMESIDER

I løpet av intervjuene Dagny Stuedahl foretok med de kvinnelige studentene på informatikkstudiet, vokste engasjementet blant dem om å øke rekrutteringen av jenter til faget. Nå har fire av studentene opprettet en jentegruppe med egne hjemmesider på Internett. Der kan du finne lenker til andre «jentesider» internasjonalt. Du kan få mer uformell informasjon om de forskjellige kursene på informatikk, og du kan få en lettfattelig innføring i hvordan-lage-sin-egen-hjemmeside med HTML og JAVA. Jentegruppas URL er: http://www.ifi.uio.no/~jentegr/

JENTER OG DATA: Stipendiat Tone Irene Sandahl og Dagny Stuedahl ved Institutt for informatikk på Blindern hadde via Internett og storskjerm en direkte samtale i lyd og bilder med gymnasjenter på datadag på UNIK- Universitetsstudiene på Kjeller. (Foto: Xenia Isaksen)


Forsiden Uniforum 02/97

Publisert 3. feb. 1997 08:44 - Sist endra 1. sep. 2014 13:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere