Kina-forskere protesterer mot sensur fra tidsskriftforlag

Cambridge University Press har blokkert lesere fra Kina over 300 artikler, inkludert artikler som ble publisert for flere tiår siden, etter at kinesiske myndigheter ba om det, skriver The Guardian.

Artiklene har stått i det anerkjente tidsskriftet China Quarterly.

– Vi har etterkommet ønsket om å fjerne enkeltartikler for å forsikre oss om at annet materiale som vi publiserer fortsatt vil være tilgjengelig i dette markedet, sier Cambridge University Press.

Det får en rekke forskere som har bidratt til tidsskriftet til å reagere.

– Vi er sjokkerte over beslutningen om å underkaste seg sensur, sier Anna Ahlers, førsteamanuensis i kinesisk samfunn ved UiO, i et brev sammen med flere andre forskere.

– Forhåpentligvis vil Cambridge gjøre om på dette og insistere på akademisk frihet selv om kinesiske myndigheter ikke gjør det, fortsetter hun.

Ifølge avisen handler artiklene i stor grad om Tibet, protestene på Den himmelske freds plass og kulturrevolusjonen.

Publisert 21. aug. 2017 13:10 - Sist endra 21. aug. 2017 13:10

Lykke til de som vil unngå radaren til kinesiske myndigheter når de skriver om Tibet eller organtransplantasjon av kinesiske dissentere. Endnote, Publons og Web of Science eies av kinesiske investorer. Tips: Zotero.org fungerer kanskje minst like bra og er gratis slik at man kan samarbeide med fattige forskere og studenter over hele verden, uten å bekymre seg for bakdører i programvaren. Zoterog kan krypteres fullstendig eller åpnes helt etter behov.

Pål Magnus Lykkja - 22. aug. 2017 08:36

Etter stort press fra forskere og tidsskriftet The China Quarterly omgjorde Cambridge University Press allerede i går, 21. august, sin beslutning. Alle 315 artikler er tilbake på nett i Kina. China Quarterly har i tillegg lagt disse artiklene ut for gratis nedlastning. 

Mette Halskov Hansen, professor i Kina studier (og forfatter av en av artiklene som ble sensuret bort i 4 dage av Cambridge University Press)

Mette Halskov Hansen - 22. aug. 2017 09:08
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere