Svein Stølen svarer NTL, Gundersen og Widerberg

Svein Stølen skriver om universitetsdemokratiet og om hvordan han vil være en rektor for alle på UiO.

ENIG: Gjennom omfattende utredninger og diskusjoner konkluderte UiO i fjor med at vi fortsatt skal velge rektor. Det er en avgjørelse jeg var enig i, og som nå legges til grunn for videre arbeid. skriver rektorkandidat Svein Stølen.

Foto: Ola Sæther

I løpet av noen timer på fredag ga leder i NTL og senere universitetsstyremedlem Karin Widerberg gjennom innlegg Uniforum råd om å stemme på min motkandidat, Hans Petter Graver, ved rektorvalget som starter 3. april. Samtidig gikk Kristian Gundersen, også han medlem av universitetsstyret, ut med samme oppfordring på sosiale medier.

Utspillene hadde "likeartede" hovedbudskap: Av hensyn til universitetsdemokratiet burde velgerne støtte Graver. Dette fordi Graver gjennom lang tid har markert seg som en konsekvent tilhenger av valgt rektor. Det ble også pekt på at det er delte meninger om dette i mitt team. Jeg selv er klart for valgt rektor, mens min prorektorkandidat, Gro Bjørnerud Mo, tidligere har argumentert for motsatt standpunkt, og en av viserektorene, Åse Gornitzka, som medlem av Underdal-utvalget har vært med å foreslå en såkalt hybridmodell.

Jeg er litt overrasket over enkeltformuleringer og -vurderinger fra min motkandidats støttespillere i fredagens innlegg. Men vil gjøre alt jeg kan for å unngå å bidra en tilspisset og polariserende debatt den uken valget starter. Velgerne skal naturligvis stemme på Graver, hvis de basert på en vurdering av kvaliteten på hans plattform og team, mener det er best. Og denne vurderingen bør avgjort inkludere ønsket om å styrke demokrati og samarbeid.

Jeg har fra før valgkampen startet visst at spørsmålet om valgt rektor ville komme opp. Dette har vært en motsetningsfylt og krevende sak, som lenge delte universitetssamfunnet – i to sider som slett ikke er like store. Gjennom omfattende utredninger og diskusjoner konkluderte UiO i fjor med at vi fortsatt skal velge rektor. Det er en avgjørelse jeg var enig i, og som nå legges til grunn for videre arbeid. Dette er en forpliktelse som for oss vil gjelde i hele fireårsperioden.

I valg av medlemmer til mitt rektorteam har jeg, i motsetning til Graver, invitert inn personer som i utgangspunktet har andre standpunkt enn jeg selv. Vi har diskutert hverandres syn svært grundig og står nå samlet. Hele teamet er forpliktet til samme syn på valgt rektor som jeg i perioden som kommer. Men i arbeidet med å sette sammen et godt team, har jeg ikke forsøkt å unngå dyktige personer som har deltatt i universitetsledelse eller -debatt fordi de har andre oppfatninger enn jeg selv i enkeltsaker.

Det kunne kanskje vært taktisk lurt. Men jeg har ment at det viktigste er å finne fram til dyktige, erfarne personer med høy integritet til et rektorteam, også når de har argumentert for syn som ikke har vunnet frem etter behandling i våre besluttende organer. Det ligger litt universitetsdemokrati også i dette.

Spørsmålet om medbestemmelse har ikke bare med valgt rektor å gjøre. Det er knyttet til hvordan man best involverer medarbeidere og studenter i prosesser, til hvor åpne beslutninger og beslutningsarenaer er, og dypest sett hvem man tenker en rektor arbeider for. Jeg vil arbeide for å være en rektor for alle ansatte og studenter. I likhet med alle i mitt team og alle kolleger jeg har snakket med de siste dagene, reagerer jeg derfor svært negativt på den nedlatenheten man fornemmer i noen av fredagens innlegg og som er rettet mot administrativt ansatte.

Et rektorats oppgaver er å legge til rette for å få fram det beste i universitetssamfunnet – fra faglig og administrativt ansatte, fra faste og midlertidige, og fra de tusenvis av studenter som bruker sine beste år hos oss.

Her mener jeg fortsatt at mitt og vårt program er både sterkere og åpnere enn min motkandidats, og at vår evne til å utvikle UiO videre er klart bedre enn team Gravers.

Emneord: Rektorvalget 2017 Av rektorkandidat Svein Stølen
Publisert 2. apr. 2017 14:35 - Sist endra 2. apr. 2017 14:35
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere