Adles den som utfordrer seg selv

Saken er at ledere ofte vet lite om hva kommunikasjonsmedarbeidere kan brukes til. Dette skyldes at kommunikasjonsfolk er nykommere ved UiO og på arbeidsmarkedet generelt.

Seniorrådgiver Margareth Bentsen spør hvorfor UiO-ledere ikke inkluderte kommunikasjonsmedarbeidere i større grad da terroren rammet i sommer.

 «Er lederne på UiO en adel?» spør Bentsen, og antyder slik at forklaringen ligger i UiO-ledernes rang i stenderforsamlingen.

 Jeg tror ikke forklaringen er fullt så dramatisk.

Saken er at ledere ofte vet lite om hva kommunikasjonsmedarbeidere kan brukes til. Dette skyldes at kommunikasjonsfolk er nykommere ved UiO og på arbeidsmarkedet generelt.

Med valgte ledere er det heller ikke å vente at de skal ha store kunnskaper om virkningene av å vektlegge koordinering og informasjonsdeling i en organisasjon, områder hvor kommunikasjonsmedarbeidere har en særlig kompetanse.

 Ledere vet lite om disse tingene fordi ingen har fortalt det til dem!

Slik sett går utfordringen tilbake til oss selv som kommunikasjonsmedarbeidere. Vår oppgave må derfor være å fortelle ledere hva vi kan bidra med og skritt for skritt profesjonalisere vår rolle.

 

 

 

 

Emneord: Arbeidsforhold, Media, Arbeidsmiljø Av kommunikasjonsrådgiver Ram Gupta ved SV-fakultetet
Publisert 11. okt. 2011 16:46 - Sist endret 2. sep. 2014 14:03

"Ledere vet lite om disse tingene fordi ingen har fortalt det til dem!"

Det er mulig dette er årsaken, men da har man som leder også neglisjert sin egen faglige utvikling. Det må være lov å forvente mer der kunnskap skal skapes og formidles.

torbjob@uio.no - 12. okt. 2011 09:25
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere