Danserytmer på bar betong

Chateau Neuf på Majorstua åpnet i 1971. Byggherre var Det Norske Studentersamfund. Huset var stort og flott, men det manglet kunst.

Betongen er en aktiv del av utsmykningen.

Foto: Ulla Uberg

I 1981 utlyste Studentersamfundet en konkurranse blant studentene på Statens kunstakademi om utsmykning av det store trapperommet. 25 utkast kom inn, og vinneren ble Tine Arnborg (1957).

Utsmykningen dekker en stor vegg og undersiden av trappen på til sammen 100 m2. Å lese om realiseringen er et møte med viktige kunstnere på 1980-tallet. Med i juryen var både byggets arkitekt Nils Slaatto og billedkunstnerne Finn Henrik Bodvin og Arvid Pettersen. Rektor ved Kunstakademiet, Ludvig Eikaas og professor Halvdan Ljøsne støttet valget av vinner, og Norsk kulturråd betalte for kunstverket.

I kulturrådets arkiv finnes Arnborgs egen redegjørelse som begynner slik: «Jeg har søkt å underlegge meg byggets karakter. Jeg har latt betongen stå uberørt på en del av veggen, og å spille inn i komposisjonen». Betongen er med andre ord en aktiv del av utsmykningen.

På den rå betongen er det et mønster av abstrakte former og streker i sterke farger. Men det er også større felt malt i nyanser av grått. Disse feltene er som et mellomsjikt mot betongen, mens de sterke fargene kommer oss i møte i en visuell, dansende rytme. Trappen leder til Storsalen, og utsmykningen blir som et varsel om det som skjer inne i salen.

I 1998 ble Chateau Neuf kjøpt av UiO, og i 2014 ble bygningen og deler av interiøret fredet. 

Av Ulla Uberg, UiOs kunstsamling
Publisert 12. okt. 2016 12:00 - Sist endra 12. okt. 2016 12:00
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere