«Om Vind og Veir»

1. desember var Meteorologisk institutt 150 år. Mannen på portrettet var instituttets første direktør.

Professor i meteorologi Henrik Mohn (1835– 1916) ledet instituttet i 47 år. Han regnes som grunnleggeren av den norske meteorologiske forskningen.

Foto: Ulla Uberg

Henrik Mohn var internasjonalt anerkjent. Boken Om Vind og Veir fra 1872 ble oversatt til mange språk. Å dukke ned i denne forskerens meritter, er en imponerende reise. Det handler om en gryende vitenskap, meteorologien, som vi ofte tar for gitt, og om Norge som nasjon.

Det var Mohn som ga navn til havområdet «Det norske hav», eller Norskehavet som vi kjenner det.

Portrettet er malt av Johan Nordhagen (1856–1956) i 1907. Kolleger og venner av Mohn samlet inn penger og ga det til UiO i 1908. Portrettlikheten er stor, og Mohn har pondus der han sitter i sin svarte redingot. Men det er de lyssatte hendene og ansiktet som gir personen liv. Vi aner lun humor og varme i blikket. Og i det hvite halstørkleet skinner en gullnål.

Nordhagen er mest kjent som grafiker. På det feltet har han en viktig plass i norsk kunst. Men han malte også. Både i grafikken og i maleriet er godt håndverk og realistisk, nøktern gjengivelse karakteristisk for uttrykket hans. Mohn likte også å male.

Han er nevnt i Norsk kunstnerleksikon, og fra reisene sine laget han akvareller og tegninger. De gjengir redelig observasjon, på samme måte som Nordhagens portrett. I det forenes kunstneren og vitenskapsmannen.

Av Ulla Uberg, UiOs kunstsamling
Publisert 14. des. 2016 13:00 - Sist endra 14. des. 2016 13:00
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere